Je bent hier:
Praten 'met’ in plaats van ‘over’ elkaar
Praten 'met’ in plaats van ‘over’ elkaar
Een positieve sfeer op het secretariaat en in de leraarskamer
Kan je op het schoolsecretariaat of in de leraarskamer soms ook een ei bakken op de spanning die in de lucht hangt? Wordt er soms meer ‘over’ dan ‘met’ elkaar gepraat? Vind je het soms gewoon moeilijk om je stem te laten horen tegenover collega’s? Ken je dat: stilte aan de vergadertafel maar wel een 'après-meeting' later op de parking, conflicten die onbesproken blijven onder het motto 'als je iets negeert, zal het ook wel weggaan' maar die daardoor escaleren, er stilletjes het jouwe van denken maar wel nalaten iets te zeggen omdat er toch niet geluisterd wordt? Of zou je je collega’s willen aanmanen om wat positiever te zijn en minder te roddelen maar vraag je je af hoe je dat moet doen?
Programma
De theorie van Open Communicatie kennen we allemaal, maar hoe zorg je ervoor dat er niet geroddeld wordt onder de collega’s maar er een positieve sfeer heerst? We bekijken hoe je zelf de eerste stap kan zetten op de weg naar een positieve sfeer zonder roddels of spanningen. We vertrekken vanuit de theorie rond 'actief luisteren', 'feedback geven en krijgen' en 'opbouwende kritiek' maar geven geen theoretische modellen, eerder een praktische vertaling van deze theorie.
We geven ideeën, en praktische tips over hoe je je collega's kan laten reflecteren over hun eigen gedrag en hoe je zelf moet reageren op roddels en wandelganggeruchten. We reiken handvaten aan om een open communicatiestijl binnen te loodsen op de school maar vooral om te beginnen met het zelf te doen!
Werkvormen:
Vanuit enkele heel concrete tips reflecteren we over ons eigen gedrag en gaan we op zoek naar werkpunten met betrekking tot de eigen communicatie. We vertrekken altijd vanuit onze eigen persoon en onze eigen ervaringen op school. We bekijken aan de hand van enkele theoretische kaders en concrete tips hoe we op school kunnen omgaan met roddels, weerstand, onderhuidse spanningen. Er is ruimte om te leren uit de ervaring van collega's en concrete ideeën voor de eigen collega-ploeg uit te werken.
Doelstellingen
Je leert hoe je op school een open en motiverende schoolcultuur kan introduceren. Daarnaast leer je hoe je zelf het juiste voorbeeld kan geven en welke troeven je in de hand hebt.
Doelgroep
Leerkrachten, ondersteunend personeel, middenkader (alle niveaus ook buitengewoon onderwijs).
Mee te brengen door cursist
pen en papier.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.