Je bent hier:
Onderzoekscompetenties in de derde graad: zo begeleid en evalueer je leerlingen bij het onderzoekend leren!
Onderzoekscompetenties in de derde graad: zo begeleid en evalueer je leerlingen bij het onderzoekend leren!
Door de modernisering van het secundair onderwijs krijgen de onderzoekscompetenties in de derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit opnieuw extra aandacht.
In deze nascholing bekijk je hoe je de onderzoeksvaardigheden en de houding die leerlingen nodig hebben om onderzoekend te leren, kan ontwikkelen. Daarnaast gaat er aandacht naar het evalueren van deze competenties aan de hand van enkele handige tips. Je gaat naar huis met voldoende bagage om dit naar je eigen lespraktijk te vertalen.
Programma
Onderzoekscompetenties bevatten steeds twee verschillende aspecten, namelijk leren onderzoeken en onderzoekend leren. Net dat laatste is cruciaal om goed te begrijpen hoe je leerlingen kan ondersteunen in het ontwikkelen van deze competenties.
Je leert eerst hoe je deze vaardigheden en de houding die leerlingen nodig hebben om onderzoekend te leren, kan ontwikkelen. Je onderzoekt hierbij hoe je de motivatie (willen-kunnen motivatie en willen-presteren motivatie) van leerlingen hierbij kan verhogen. Jouw rol als leraar is hierbij van groot belang: hoe jij leerlingen begeleidt, hoe jij zelf een onderzoekende houding aanneemt en hoe jij hen concreet ondersteunt in het leren onderzoeken. Daarnaast zoom je in op het evalueren van onderzoekscompetenties en krijg je enkele handige tips om dat op een effectieve manier te doen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- heb je inzicht in jouw rol als leraar bij het begeleiden van het onderzoekend leren van je leerlingen;
- ben je in staat om zelf te verduidelijken hoe je de vaardigheden en houding om onderzoekend te leren kan ontwikkelen bij je leerlingen;
- begrijp je dat hun motivatie (willen-kunnen en willen-motiveren) daarbij belangrijk is;
- maak je gebruik van de tools die je helpen bij het motiveren van je leerlingen;
- beoordeel je aangereikte evaluatietips en tools
- bepaal je hoe jij deze tips en tools op een effectieve manier inzet in je eigen lespraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Je eigen leervraag helder formuleren. We beginnen met het oplijsten van de leervragen en eindigen er ook mee om te bepalen of alle vragen beantwoord werden.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.