Zoek een nascholing
Je bent hier:   Leerkracht wordt 'schattenjager': motiverende didactische werkvormen

Leerkracht wordt 'schattenjager': motiverende didactische werkvormen

Een les staat of valt met de keuze van een goed overdachte didactische werkvorm. De kennis van diverse didactische werkvormen is dan ook onontbeerlijk voor elke leerkracht. De gepaste didactische werkvorm gebruiken is niet enkel de sleutel tot het succes van de leerkracht, maar belangrijker nog, leidt tot de succeservaring van de leerlingen.

Programma

De school is een fascinerende wereld van nog te ontdekken 'schatten'. In deze wereld zijn de leerkrachten de 'schattenjagers', die in elke leerling de ultieme, kostbare schat naar boven proberen te halen. Als 'schattenjagers' bezitten wij met onze didactische werkvormen de codesleutel om het leerproces van de leerlingen op gang te brengen en blijvend te stimuleren.

In deze nascholing gaan wij dieper in op:

  • verschillende leerstijlen en behoeften van de leerlingen;
  • de vraag: wat zijn motiverende didactische werkvormen?
  • verschillende soorten didactische werkvormen gericht op verschillende leerstijlen, leertypen en 21ste-eeuwse vaardigheden;
  • welke didactische werkvorm wanneer en voor welke doelstelling gebruikt kan worden;
  • uitgewerkte voorbeelden van motiverende didactische werkvormen (hoekenwerk, discussievormen, opdrachtvormen, spelvormen escaperoom...).

Doelstellingen

Leerkrachten kunnen:

  • uitgewerkte voorbeelden van motiverende didactische werkvormen (o.a. hoekenwerk, vormen van samenwerkend leren) gebruiken;
  • leerstijlen, leertypes en competenties bij leerlingen herkennen;
  • adequate didactische werkvormen aanwenden voor verschillende leerstijlen en leertypes;
  • competenties ontwikkelen bij hun leerlingen door het gebruik van de juiste didactische werkvormen;
  • de vraag beantwoorden waarom sommige didactische werkvormen voor de ene leerling motiverender zijn dan voor de andere en van daaruit kunnen differentiëren in werkvormen.

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid