Je bent hier:
Differentiëren in de kleuterklas... omdat kinderen verschillend zijn
Differentiëren in de kleuterklas... omdat kinderen verschillend zijn
"Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt."
Programma
In de kleuterklas moeten alle kinderen gelijke kansen krijgen, dus, kleuters die "ongelijk" zijn mogen niet gelijk behandeld worden... Daarom is het zeer belangrijk al in de vroege kinderjaren een rijke speel- en leeromgeving aan te bieden, zodat "alle" kinderen hun talenten kunnen laten zien.
Deze visie heeft onmiddellijk zijn weerslag op de dagelijkse praktijk. Met het oog op het M-decreet is het van het grootste belang te kunnen evolueren van product- naar procesgericht onderwijs. We moeten ruimte vrij maken (= loslaten) voor een efficiënte en kindgerichte differentiatie. Aan de basis van zeer goed onderwijs ligt het "observeren" om van daaruit een sterke beginsituatie te bepalen en kindgerichte differentiatie daarop af te stemmen. Observeren blijkt echter zeer moeilijk te zijn, het is nl. kijken naar wat er "echt" is en niet naar wat er verondersteld wordt. Door te observeren leren we kleuters kennen... hun interesses, hun sterke en minder sterke kanten ontdekken, hun emotionele ontwikkeling opvolgen...
Vele vragen en andere noden rond differentiëren in de kleuterklas, meer bepaald in de hoeken, binnen een thema en binnen het activiteitenaanbod zullen beantwoordt worden a.h.v. een duidelijke power point presentatie met dia-reportage rechtstreeks vanuit de klaspraktijk.
Doelstellingen
De deelnemers:
- maken kennis met hoe ze optimaal kunnen observeren om daarna te gaan differentiëren, zodat het verschil in de bagage van de 'kwetsbare' kinderen wordt gecompenseerd;
- kunnen de agenda minder vol inplannen met een te veel aan activiteiten maar laten ruimte voor observeren en meespelen: van leiden naar begeleiden;
- kunnen werken op drie niveaus (het minder begaafd kind - het doorsnee kind - het meerbegaafde kind) binnen één heterogene groepsactiviteit;
- maken kennis met een groot gamma aan didactisch materiaal, waaronder materialen om onmiddellijk mee aan de slag te gaan.
Doelgroep
Leraren, zorgcoördinatoren en directies kleuteronderwijs, mentoren voor stagiaires en beginnende leerkrachten en pedagogisch begeleiders.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.