Je bent hier:
Differentieer! Leerrendement verhogen door planmatig in te spelen op verschillen tussen leerlingen
Differentieer! Leerrendement verhogen door planmatig in te spelen op verschillen tussen leerlingen
Meer dan ooit zijn we ons bewust van de diversiteit in de klas: ons leerlingenpubliek is rijk aan culturen en talen, en verschilt ook enorm op gebied van voorkennis, aanleg, interesses, cognitieve en affectieve vaardigheden en leervoorkeuren. Maar hoe organiseer je binnenklasdifferentiatie op een manier die voor jezelf en je leerlingen duidelijkheid schept, een effectief verschil maakt en praktisch haalbaar is? En hoe evalueer je dan?
Programma
Differentiatie is de wijze waarop leerkrachten met de verschillen tussen de leerlingen omgaan om te komen tot verhoogde motivatie, meer welbevinden en maximale leerkansen. Dat is een hele uitdaging. Hoe moeten we dat concreet vormgeven? Welke acties kunnen we ondernemen? En hoe zorgen we ervoor dat we niet in de valkuilen van neuromythes, pygmalioneffect en fixed mindset terecht komen?
"Teach as you preach", daar geloven we in! De nascholing zelf is dan ook opgezet om de deelnemers aan den lijve te laten ondervinden hoe we die differentiatie op een effectieve, haalbare manier kunnen vormgeven. We streven ernaar om alle deelnemers de basisdoelen te laten bereiken, en daarbij differentiëren we naar leerbehoefte, werkvormen, leervoorkeur, leersnelheid en toetsing. We ervaren verschillende methodieken en activiteiten die convergente en divergente binnenklas-differentiatie mogelijk maken.
We kijken bijvoorbeeld in detail naar IGDI+ en ADI, met filmpjes en praktijkvoorbeelden van lessen in de 1ste tot 3de graad, bij theorie- en praktijkvakken, met A- en B-stroomleerlingen, en met gradaties: van occasioneel experimenteren tot revolutionaire klasomgooiing. We discussiëren over:
- homogeen versus heterogeen groeperen;
- het verschil tussen differentiëren en remediëren;
- het verschil met inclusief onderwijs en CLIM;
- waarom differentiëren niet alleen van belang is voor leerlingen met specifieke behoeften of leerachterstanden;
- het belang van feedback;
- welke vormen van evaluatie mogelijk en aangewezen zijn.
We ervaren het effect van geïndividualiseerde taken (bijv. via een studiewijzer voor BZL), de organisatie van contractwerk, hoekenwerk, projectwerk en begeleid onderzoek. Pre-teaching en flipped learning kunnen handige manieren zijn om tempodifferentiatie te ondersteunen. We bekijken welke zelfsturende vaardigheden leerlingen moeten ontwikkelen om ze zelfstandig (alleen of in groepjes) te laten werken, en hoe je die vaardigheden als leraar kan aanleren. En we kijken naar mogelijke organisatieaanpakken van co-teaching om de differentiërende leraar wat ademruimte te geven.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen aangeven waarom differentiëren een meerwaarde kan betekenen in hun klassen;
- weten dat differentiëren geen techniek is, maar een basishouding;
- hebben inzicht in de manieren waarop ze kunnen differentiëren (leerlingkenmerken, leeromgeving);
- weten hoe ze contraproductieve valkuilen kunnen vermijden;
- kunnen een les(senreeks) praktisch bewerken om binnenklasdifferentiatie mogelijk te maken, bijv. via de IGDI+ methodiek;
- kunnen de belangrijkste zelfsturende vaardigheden voor zelfstandig leren bij hun leerlingen mee ontwikkelen;
- streven ernaar hun evaluatie zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de differentiërende klaspraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten uit het secundair onderwijs (taalvakken, wetenschappen, zaakvakken, praktijkvakken…) in de 3 graden.
Mee te brengen door cursist
oortjes voor op een laptop. Het is niet nodig om jouw eigen laptop mee te nemen. Eventueel ook een usb-stick indien je de dag zelf al over de diavoorstelling wenst te beschikken.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.