Je bent hier:
Beter leren schrijven
Beter leren schrijven
Goed kunnen schrijven is belangrijk, maar het leren is lastig. Hoe organiseer je de lessen zo dat leerlingen niet alleen maar veel schrijven, maar ondertussen ook echt werken aan hun schrijfvaardigheid? Hoe breng je er een leerlijn in? Hoe beoordeel je het? Hoe kan je leerlingen ervoor motiveren? En, niet onbelangrijk, hoe hou je de verbeterlast binnen de perken?
Programma
Bij schrijven moeten leerlingen in principe twee dingen doen: zij moeten een goede tekst schrijven en zij moeten leren hoe zij een goede tekst moeten schrijven (binnen genre, doel, doelgroep, etc). Omdat schrijven een nogal cognitief belastende taak is, komt het tweede er vaak niet van. In de klas zie je nog vaak de werkwijze stukje theorie – opdracht – goede raad – tekst schrijven – verbeteren en beoordelen door de leraar – volgende tekst schrijven. Dit is niet de manier waarop leerlingen leren schrijven.
In deze workshop kijken we naar wat onderzoek ons leert over schrijven en de didactiek ervan. De resultaten zijn vaak verbluffend; zo blijkt dat leerlingen beter leren schrijven door gericht te kijken naar anderen die schrijven, dan door zelf te schrijven! We maken nader kennis met observerend leren, inquiry learning, werken met een outline, hyperteksten schrijven, COS, genredidactiek en verschillende vormen van revisie. Voorop staat het sandwichmodel.
Ook gaan we na welke vormen van beoordelen het meest opbrengen: analytisch of globaal, summatief of formatief, product of proces, met criterialijsten, grids, rubrics, een schaal, of liever intersubjectief? Samen gaan we voor een effectievere aanpak van het schrijfonderwijs.
Voor het (her)ontwerp van de schrijflessen gaan we uit van uw eigen taalmethode of lesmateriaal. Wilt u daarom uw leerboek en/of uw zelfgemaakt materiaal meebrengen naar de nascholing, zodat we daarmee aan de slag kunnen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- aangeven in welke mate schrijfopdrachten maken voor leerlingen een cognitief belastende taak is;
- de inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar effectiviteit van de schrijfvaardigheidsdidactiek omzetten naar hun klaspraktijk;
- een les(senreeks) ontwerpen waarin leren schrijven maximaal aan de orde komt:
- met een communicatieve taak waarvan de correctheid goed vast te stellen is;
- met een communicatieve taak waarvan het effect op de lezer waarneembaar kan gemaakt worden;
- met observatiesituaties;
- aangepast aan het niveau en de leerstijl van de leerlingen in kwestie;
- de opdrachten binnen deze lessen zo authentiek, communicatief en motiverend mogelijk maken;
- een beoordelingsaanpak uitwerken die past bij de lessenreeks en het leren zelf niet in de weg zit.
Doelgroep
Leraars Nederlands 2de graad secundair onderwijs (transfer naar 1ste en 3de graad is mogelijk, evenals MVT)
Mee te brengen door cursist
Breng uw leerboek en/of uw zelfgemaakt materiaal mee.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.