Leerlingen met leerstoornissen: achtergronden en basisaanpak
Het aantal leerlingen dat extra ondersteuning nodig heeft neemt steeds toe. Vaak gaat het om hulp bij of aandacht voor hindernissen die de leerling in de weg staan om een goed leerproces te doorlopen. Hindernissen waar de leerling zelf vaak geen controle over heeft, maar die wel het leerklimaat en de relatie met de leerkracht kunnen beïnvloeden. Voor de leerkracht zelf is het niet altijd eenvoudig om goed in te schatten welke hulp een leerling juist nodig heeft, ook omdat leerlingen onderling erg kunnen verschillen. Het is belangrijk dat zij hierbij de nodige tools aangeboden krijgen.
Programma
Dag 1:
- Leerproblemen en leerstoornissen: inleiding
- Een overzicht van de verschillende leerstoornissen: definitie, criteria, vormen, diagnostiek, signalen, remediëring
- Casusbespreking
Dag 2:
- Comorbiditeit met andere stoornissen
- Sociaal-emotionele en motivationele gevolgen
- Zorgnetwerk
- Casusbespreking
Voor ADHD en autisme: zie onze specifieke nascholingen over deze thema’s.
Deze cursus is ook een onderdeel van het ‘Postgraduaat in de leerzorg s.o.’ Interesse?
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- signalen van leerstoornissen observeren en kaderen;
- in overleg een leerstoornisgerichte basisaanpak opbouwen en integreren in de dagdagelijkse klaspraktijk;
- de complexiteit van de problematiek aan collega’s uitleggen;
- reflecteren over de eigen aanpak.
Doelgroep
Leerkrachten, (zorg)coördinatoren, leerlingenbegeleiders, directies en CLB-medewerkers secundair onderwijs
Begeleiding
Antje Uytterhaegen, Master in de psychologie, Gedragstherapeute Groepspraktijk Horizon te Tienen, Centrum voor Orthopedagogische Behandeling in Leuven.
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.