Zoek een nascholing
Je bent hier:   Hoe een integraal schoolontwikkelingsmodel uitrollen in je school: een praktijkvoorbeeld

Hoe een integraal schoolontwikkelingsmodel uitrollen in je school: een praktijkvoorbeeld

In dit traject tonen we je de kracht van een integrale schoolontwikkeling aan de hand van een concreet praktijkverhaal. Je krijgt de bouwstenen voor een professionele lerende organisatie, waar leerkrachten in kleine teams écht samen vakmanschap opbouwen en focussen op wat telt: leren en ontwikkelen.

Programma

Dit traject bestaat uit vier dagen waarbij dag 1 een halve dag duurt en de andere 3 dagen volledige cursusdagen zijn.

Dag 1: De basis voor een integrale schoolontwikkeling

Wil je een school waar professionele samenwerking vanzelfsprekend is en kwaliteit ingebakken zit in de dagelijkse werking? Wij nemen je stap voor stap mee in hoe je de structuur en organisatie van je school fundamenteel herdenkt, zodat het leren van leerkrachten centraal komt te staan.

Aan de hand van de praktijk bij SG KaBOT tonen we concreet en tot in detail hoe we dit proces uitrollen, borgen en steeds verder verfijnen. Alles vertrekt vanuit een kraakheldere missie en visie die als toetssteen dienen voor elke actie. Ontdek de vernieuwde rollen, zuivere communicatielijnen en een organisatie die wérkt – als krachtige hefboom voor duurzame schoolontwikkeling. Geen losse initiatieven, maar een doordachte structuur die kwaliteit verankert in je dagelijkse praktijk.

Dag 2: Processen en systemen als bouwstenen van een integrale schoolontwikkeling

Voortbouwend op dag 1 verdiepen we ons in de processen en systemen die integraal worden toegepast binnen de organisatie. We zoomen in op hoe werkmomenten tussen teambegeleiders en leerkrachten krachtig, doelgericht en duurzaam worden ingericht. Daarbij tonen we welke prestatie-eisen richting geven aan het handelen, en hoe deze heldere verwachtingen systematisch worden geïmplementeerd, ondersteund en versterkt. 

Dag 3: Data en kwaliteitsontwikkeling met pedagogische focus

Wanneer organisatie, structuren, systemen en processen op punt staan kan de pedagogisch-didactische kwaliteitsontwikkeling echt floreren. We geven een zeer praktijkgerichte inkijk in onze data en documenten en hoe je via de PDCA-cyclus strategisch gegevens verzamelt, analyseert en inzet om impact te hebben op het leren van zowel leerkracht als leerling. We laten zien hoe data krachtige veranderingsprocessen op gang kunnen brengen en bijdragen aan betere leerresultaten. Je ontdekt de linken tussen de inhoud van dag 1 en 2 en hoe deze de kwaliteitscultuur versterken. Je hebt na deze dag alle tools mee om in je eigen school doelgericht met datageletterdheid en kwaliteitsontwikkeling aan de slag te gaan.

Dag 4: Groeigericht personeelsbeleid als hefboom voor een leercultuur + reflectie en terugblik

Uiteindelijk zijn het de mensen werkzaam binnen de integrale schoolorganisatie die het verschil maken. Een krachtig en groeigericht personeelsbeleid is daarbij een essentiële hefboom. Tijdens deze laatste sessie krijg je een unieke inkijk in hoe SG KaBOT dit concreet aanpakt: van het ontdekken en inzetten van talent tot het creëren van een volwassen leercultuur. Je leert hoe je een ondersteunende werkomgeving bouwt die ontwikkeling stimuleert en hoe je via eerlijke feedback en ongemaksdulding duurzame verandering in gang zet. Na deze sessie beschik je over de juiste inzichten en tools om een personeelsbeleid vorm te geven dat groei, eigenaarschap en kwaliteit verankert in je schoolorganisatie.

Tot slot van deze dag blikken we met de nodige verdieping terug op ons traject. En uiteraard bekijken we wat de mogelijke samenwerkingskansen zijn voor de toekomst.

Werkvormen:

  • Concrete toelichting van de werking
  • Vraag en antwoord
  • Groepsuitwisseling en partnergesprek
  • Getuigenissen van de verschillende rollen (directeur schoolorganisatie, leergroepverantwoordelijke, mens & cultuur, GOK+)

Doelstellingen

Na dit traject hebben deelnemers concreet kennis en inzicht in:

  • hoe processen, systemen en structuren op elkaar én op de kwaliteit van de schoolontwikkeling inwerken en elkaar versterken vanuit een integrale schoolbenadering;
  • concrete hefbomen om een school te transformeren tot een professionele leergemeenschap;
  • welke rollen cruciaal zijn om een duurzame leercultuur uit te bouwen;
  • hoe datageletterdheid ingezet kan worden om kwaliteitszorg te verdiepen binnen een lerende organisatie;
  • hoe je een groeigericht personeelsbeleid verankert in schoolontwikkeling;
  • hoe een structureel verankerde kennisinfrastructuur bijdraagt aan duurzame professionalisering tijdens de schooluren;
  • hoe teamleren en teambegeleiding een krachtig antwoord bieden op de complexe realiteit van het onderwijs vandaag.

Doelgroep

Directies en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) basisonderwijs. Ook lerarenopleiders en begeleidingsdiensten zijn welkom.

Goed om te weten

BAS/148 en LAG/187



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid