Zoek een nascholing
Je bent hier:   Functionele grammatica… mét prosodie!

Functionele grammatica… mét prosodie!

Functionele grammatica en prosodie? Ja, zeker! Een spreker die grammaticaal correct spreekt, maar geen prosodie (melodie en ritme) inzet, is vaak moeilijk verstaanbaar. Tijdens het inoefenen en automatiseren, helpen melodie en ritme om de grammatica levensecht en verstaanbaar te maken. Bovendien ondersteunt prosodie de automatisering van de te leren grammatica.

Programma

Je verkent de leermotivatie, het type leerder, het belang van prosodie, de betekenisdragende en de minder betekenisdragende grammaticale elementen. Met de leerlijn als leidraad verken je het presenteren van de regels, het vakjargon, de deductieve versus inductieve aanpak en ten slotte functionele feedback en evaluatie.

Je gaat aan de slag met interactieve oefeningen, klassikaal en in groepjes:

  • Receptieve oefeningen in functie van het leren horen en zien van de grammaticale elementen.
  • Contextgebonden en activerende schrijfoefeningen.
  • Activerende spreekoefeningen met prosodie (muziek en ritme) in functie van betere en snellere consolidering: taaltempo’s, taalraps, taalpingpongs, taalriedels, drama, noticing, …

Uiteindelijk leer je de 16 gulden regels betreffende grammatica onderwijzen kennen en toepassen als rode draad doorheen je lessen.

Doelstellingen

Deelnemers kennen

  • de 16 gulden regels betreffende grammatica onderwijzen,
  • de grammaticaregels,
  • de prosodische elementen: vooral intonatie, woordgroepen en zinsaccenten.

Deelnemers kunnen

  • werken aan grammatica als middel en niet als doel op zich;
  • de regels duidelijk en transparant presenteren;
  • receptieve oefeningen inzetten in functie van het leren horen en zien van de grammaticale elementen;
  • contextgebonden schrijfoefeningen aanbieden;
  • activerende spreekoefeningen inzetten met prosodie;
  • functionele feedback geven en functioneel evalueren.

Doelgroep

Leerkrachten die NT2-les geven aan (jong)volwassenen in een CVO, CBE of OKAN en beperkte kennis en vaardigheden hebben op vlak van het onderwijzen van grammatica en prosodie.

Aangezien er veel geschreven oefenmateriaal gebruikt wordt, is deze nascholing minder interessant voor leerkrachten die aan laaggeschoolde analfabeten lesgeven.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid