Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Leerzorg   DCD of dyspraxie op de schoolbanken… nog een etiket erbij (s.o.)!?

DCD of dyspraxie op de schoolbanken… nog een etiket erbij (s.o.)!?

DCD (developmental coordination disorder of ontwikkelingsdyspraxie) is een vaak voorkomende diagnose bij jongeren. Hun schoolcarrière gaat vaak niet over rozen. Hoe kunnen wij als leerkrachten hun leerproces optimaliseren, hen doen geloven in zichzelf ondanks hun handicap en ook omgaan met onze eigen onmacht en beperkingen?

Hoe kunnen we in ons lesgebeuren aanpassingen doen die voor hen en ons het samenwerken en samen leren bevorderen?

We geven een aantal antwoorden om hopelijk geïnspireerd weer voor de klas te gaan. Wat kunnen we binnen het secundair onderwijs voor deze leerlingen doen? Hoe kunnen deze jonge mensen ondanks hun beperking hun weg vinden tussen verschillende vakken, leerkrachten en lokalen? Hoe kunnen zij wegwijs geraken in het kluwen van toetsen, examens en taken?

Programma

De wereld van jongeren met DCD: hoe ervaren zij het leven, het lesgebeuren en het opgroeien in het algemeen? Welke problemen ervaren zij in sociale omgang met anderen en het "leren" als dusdanig?

Deze kinderen zijn niet "lastig" maar hun gedrag heeft vaak betekenis en hoe gerichter we hen begeleiden, hoe meer het ook rendeert.

We zullen aan de hand van beeldmateriaal, eigen casussen en praktijkvoorbeelden aan de slag gaan. Ook geven we een aantal denkkaders mee die jullie kunnen inspireren.

  • Wat is DCD? Kort lopen we samen door de diagnose en bekijken de gevolgen voor ons lesgebeuren en de impact op het leven van deze jongeren.
  • Welke problemen ervaren we als leerkracht en wat zijn mogelijk leidraden en handvaten en/of tips.
  • Inzicht in de leefwereld van deze jongeren en het kunnen inleven hoe het voor deze jongeren moet zijn om "naar school te gaan".
  • Hoe kunnen we voor deze jongeren een ware steun zijn binnen onze taak als leerkracht, opvoeder.
  • Hoe kunnen we een aangepast begeleidingsplan opstellen. Hoe proberen we samen met ouders, GON aan de slag te gaan.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • aan hun collega's beschrijven wat DCD is en welke de belangrijkste gevolgen zijn voor de jongeren in de lessen;
  • aan hun collega's handvatten en tips geven hoe ze deze groep jongeren kunnen ondersteunen.

Doelgroep

Zorgleerkrachten, leerkrachten secundair onderwijs, al diegenen die instaan voor de omkadering en begeleiding van jongeren met DCD en zich willen verdiepen in hun leefwereld.

Begeleiding

Leen Van Ransbeeck is klinisch psycholoog /gedragstherapeut, jarenlang actief als zelfstandige binnen haar eigen privépraktijk waar ze kinderen en jongeren met uiteenlopende problematieken begeleidde. Zij is erkend supervisor, op dit moment verbonden aan TBI Sint-Niklaas als leerkracht secundair onderwijs, mentor.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen