Je bent hier:
Preventie van dyslexie: hoe ga je aan de slag met jonge kinderen met een risico op leesproblemen?
Preventie van dyslexie: hoe ga je aan de slag met jonge kinderen met een risico op leesproblemen?
Veel kinderen ontdekken de wereld van de letters moeiteloos en bewegen zich met veel enthousiasme in onze geletterde wereld. Bij een aantal kinderen loopt dat proces heel wat minder vanzelfsprekend. Als onderwijsprofessional heb je soms het gevoel dat er iets niet pluis is. Hoe herken je risicofactoren voor leesproblemen/dyslexie? En belangrijker, hoe ga je samen met deze kinderen op weg?
Programma
Je gaat in op methodieken die je kan inzetten met kleine groepjes kinderen op het niveau van verhoogde zorg. Aan de hand van praktische opdrachten en casussen ontdek je creatieve oefenvormen. Je leert ook van elkaar door ideeën uit te wisselen. Je denkt samen na hoe je dit integreert in de klascontext (brede basiszorg) en hoe je ouders ondersteunt om dit ook thuis toe te passen. Door de interventie duidelijk uit te werken en evaluatiemomenten vast te leggen kan je leerlingen identificeren die intensievere hulp nodig hebben. In deze nascholing zal de praktijk voorop staan, maar er zal voor voldoende onderbouwing gezorgd worden doordat je een uitgebreide bronnenlijst krijgt waar je je als deelnemer verder in kan verdiepen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- herken je de signalen die een verhoogd risico vormen voor leesproblemen/dyslexie;
- zet je met onderbouwde methodieken een interventie op voor kleuters en kinderen van het eerste leerjaar die achterblijven (verhoogde zorg) in de ontwikkeling van beginnende geletterdheid (letterkennis, fonemisch bewustzijn, alfabetisch principe) om ernstige leesproblemen te voorkomen;
- werk je deze interventie uit met creatieve, speelse en laagdrempelige oefenvormen;
- integreer je deze interventie in de klascontext (brede basiszorg);
- betrek je ouders actief bij wat zij voor hun kind thuis kunnen doen aan leesbevorderende activiteiten;
- identificeer je tijdig de nood aan intensivering van zorg (uitbreiding van zorg) en begeleid je ouders in een vroegtijdig stadium in het zoeken naar gespecialiseerde hulp.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten en zorgcoördinatoren uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs (1ste tot 3de kleuterklas) en het 1ste leerjaar (buitengewoon) lager onderwijs. Ook pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, andere onderwijsondersteunende diensten en logopedisten zijn welkom.
Goed om te weten
LAG/211
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.