Je bent hier:
DCD of dyspraxie op de schoolbanken… nog een etiket erbij?! (s.o.)
DCD of dyspraxie op de schoolbanken… nog een etiket erbij?! (s.o.)
DCD (developmental coordination disorder of ontwikkelingsdyspraxie) is een vaak voorkomende diagnose bij jongeren. Hun schoolcarrière loopt meestal niet over rozen. Hoe kunnen wij als leerkrachten hun leerproces optimaliseren, hen doen geloven in zichzelf ondanks hun beperking en ook omgaan met onze eigen onmacht en beperkingen? Hoe kunnen we in ons lesgebeuren aanpassingen doen die voor hen en ons het samenwerken en samen leren bevorderen?
We geven een aantal antwoorden om hopelijk geïnspireerd weer voor de klas te gaan. Wat kunnen we binnen het secundair onderwijs voor deze leerlingen doen? Hoe kunnen deze jongeren ondanks hun beperking hun weg vinden tussen verschillende vakken, leerkrachten en lokalen? Hoe kunnen zij wegwijs geraken in het kluwen van toetsen, examens en taken?
Programma
De wereld van jongeren met DCD: hoe ervaren zij het leven, het lesgebeuren en het opgroeien in het algemeen? Welke problemen ervaren zij in sociale omgang met anderen en het "leren" als dusdanig?
Deze leerlingen zijn niet "lastig", maar hun gedrag heeft vaak betekenis en hoe gerichter we hen begeleiden, hoe meer het ook rendeert.
- Wat is DCD? Kort lopen we samen door de diagnose en bekijken de gevolgen voor ons lesgebeuren en de impact op het leven van deze jongeren.
- Welke problemen ervaren we als leerkracht en wat zijn mogelijk leidraden en handvaten en/of tips?
- Inzicht in de leefwereld van deze jongeren en het kunnen inleven hoe het voor hen aanvoelt om "naar school te gaan".
- Hoe kunnen we deze jongeren steun bieden binnen onze taak als leerkracht, opvoeder?
- Hoe kunnen we een aangepast begeleidingsplan opstellen? Hoe proberen we samen met ouders en GON aan de slag te gaan?
We werken met beeldmateriaal, eigen casussen en praktijkvoorbeelden. Ook krijg je een aantal denkkaders mee die kunnen inspireren.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- aan hun collega's beschrijven wat DCD is en welke de belangrijkste gevolgen zijn voor de jongeren in de lessen;
- aan hun collega's handvatten en tips geven hoe ze deze groep jongeren kunnen ondersteunen.
Doelgroep
Zorgleerkrachten, leerkrachten secundair onderwijs, al diegenen die instaan voor de omkadering en begeleiding van jongeren met DCD en zich willen verdiepen in hun leefwereld.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.