Je bent hier:
Zelfzorg. Als je het als leerkracht goed hebt, hebben de leerlingen het goed met jou?
Zelfzorg. Als je het als leerkracht goed hebt, hebben de leerlingen het goed met jou?
Als leerkracht ben je begaan met het welzijn van je leerlingen. Je zoekt daarom zowel naar een gepaste invulling op cognitief vlak als op het vlak van het sociale, emotionele welzijn. Zo geef je als leerkracht enorm veel van jezelf om het de leerlingen naar hun zin te maken... Maar wat 'neem' je voor jezelf? Hoe zorg jij ervoor dat je de balans bewaart? Hoe draag jij zorg voor jouw zelfzorg?
Programma
Je gaat op een interactieve en reflecterende manier op zoek naar de oorzaken van opgebrand zijn, naar een definitie van goede zelfzorg, naar het inzetten van je veerkracht en het verhogen van je draagkracht. We gaan van KOP naar WOP, anders gezegd, van ‘klacht’ naar ‘werkplezier’. Je staat daarbij stil bij de 3 grote behoeften in de zelfzorg: de autonomie, de competentie en de relationele verbondenheid. Vanuit oefeningen met de window of tolerance, copingstijlen en de machtsdriehoek krijg je meer zicht op je eigen triggers. Van daaruit verken je je eigen hulpbronnen en copingmogelijkheden. Je leert hoe je voorzichtig kan aanvaarden i.p.v. te vermijden of op te lossen. De nadruk ligt op het ontwikkelen van inzicht en bewustzijn.
Iedere onderwijsprofessional die om leerlingen geeft, geeft liefst ook om zichzelf. Dat klinkt makkelijker dan het is, net daarom mag je er erkenning aan geven. Want, pas als je goed voor jezelf zorgt, kan je het beste van jezelf geven ... ook aan je leerlingen!
Werkvormen: Theoretische kaders worden afgewisseld met individuele reflectie-oefeningen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht en zelfbewustzijn rond de eigen veerkracht;
- ervaar je de dynamiek van de machtsdriehoek;
- ken je de eigen stress- en vooral ook hulpbronnen en copingmogelijkheden;
- kom je op een milde manier en vanuit aanvaarding op voor jezelf;
- geef en neem je en integreer je werk en privé, jezelf en de andere terug bewuster.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, graadcoördinatoren, kortom al wie zich bekommert om zelfzorg en/of er mee te maken heeft.
Begeleiding
Ann Geentjens, klinisch psychologe, voormalig leerkracht psychologie en gesprekstechnieken, voormalig leerlingenbegeleider, nascholer rond thema’s communicatie-motivatie-verbinding-angsten-stress-zelfzorg
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
25/OND/064ACursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Schaar en lijm op lesdag 1
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 10 maart 2026 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
vrijdag 20 maart 2026 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.