Zoek een nascholing
Je bent hier:   Taalbeleid in de kleuterschool en verankering van het beleid op de klasvloer (herhaling 1)

Taalbeleid in de kleuterschool en verankering van het beleid op de klasvloer (herhaling 1)

Kleuterleerkrachten en directies merken een grote diversiteit in de talige beginsituatie van hun peuters en kleuters en verschillen in hun taalontwikkeling. Die verschillen kunnen leiden tot een kloof en tot kansenongelijkheid. We moeten er dan ook alles aan doen om die kloof zo vroeg mogelijk te dichten. Kleuterscholen beseffen dat het niet volstaat om pas vanaf de verplichte Koala-taalscreening kleuters die extra taalsteun nodig hebben te ondersteunen. Dat zorgt voor een grote vraag naar coaching en competenties rond de interventies die je hiervoor kan inzetten. Gebaseerd op de inzichten uit het wetenschappelijk onderzoek rond Taalintegratietrajecten (taaltrajecten.be), biedt deze vorming aan kleuteronderwijzers en directies concrete handvatten om de kinderen die er het meeste nood aan hebben sterk te ondersteunen via een breed gedragen en visionair schooleigen taalbeleidsplan, dat cyclisch meegroeit en praktisch uitgewerkt wordt op de klasvloer.

Programma

Hoe begin je aan het uitdenken en uitvoeren van een cyclisch en schoolspecifiek taalbeleid in de kleuterschool? Hoe kom je tot concrete taalintegratietrajecten voor kleuters die extra taalsteun nodig hebben? Hoe kan je het team ervoor begeesteren? Welke keuzes maak je in het meerlagig ondersteuningsmodel? Welke succesvolle externe samenwerkingen kan je aangaan? Hoe kunnen keuzes voor ouderparticipatie leiden tot betere taalresultaten van de kleuters? Welke beleidskeuzes maak je na de screening en observaties? Hoe kan je die keuzes verankeren op de klasvloer? Hoe zorg je voor evaluatie en borging van je taalbeleid?

De nascholing is opgedeeld in twee sessies. In sessie 1 bespreken we hoe je een dynamisch taalbeleid opzet en concrete taalintegratietrajecten initieert voor kleuters die nood hebben aan extra taalsteun. We kijken naar verschillende voorbeelden en maken kennis met de cyclische methodiek. Daarna volgt een uitwerkperiode in de eigen school, waarin het taalbeleidsplan echt vorm begint te krijgen. In sessie 2 bespreken we de successen en hindernissen die we ervoeren bij het opmaken van dit plan en duiken we dieper in de taaltrajecten.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je inzicht in de zes bouwstenen voor een doeltreffend taaltraject en zet je die adequaat in;
  • breng je de schooleigen taalkenmerken in kaart en maak je vanuit deze beginsituatie een aanvang met het opzetten van een passend taaltraject;
  • identificeer je de kinderen die extra taalsteun nodig hebben en zorg je voor concrete taalintegratietrajecten in een meerlagig ondersteuningsmodel;
  • erken je de stappen die kunnen bijdragen aan een succesvolle ouderparticipatie;
  • vat je een PDCA-cyclus aan om je taaltraject te verankeren en de successen te borgen.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers en directies uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs.

Verwachte voorkennis: De deelnemers kunnen Koalaresultaten analyseren en interpreteren.

Begeleiding

Tinneke van Bergen is gespecialiseerd in taaldidactiek, taalleerprocessen bij kinderen en taalbeleid. Ze geeft les in de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs aan Arteveldehogeschool en is daarnaast ook onderzoeker en dienstverlener binnen het thema ‘Krachtige taalleeromgevingen en taalkrachtige leeromgevingen’. Ze coacht schoolteams die sterk willen inzetten op taal.  Ze begeleidde twee jaar lang scholen in hun taalbeleid en taalintegratietrajecten. Verder is ze co-auteur van het handboek ‘Volop Taal. Didactiek Nederlands in de lagere school’ en maakte ze deel uit van de klankbordgroep voor het boek ‘Boordevol Taal. Didactiek Nederlands voor de kleuterschool’.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 25/KLE/091B

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Marie-Christina Leon, 03 265 14 22, marie-christina.leon@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Een laptop 

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Je eigen Koalaresultaten en -analyses op kindniveau, klasniveau en schoolniveau (worden niet gedeeld met andere deelnemers).

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 30 april 2026 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)
maandag 1 juni 2026 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)

Goed om te weten

Vind je dit een boeiend en leerrijk thema of onderwerp, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in:

De vertelvaardigheden van alle kleuters versterken

Zinvol inzetten van spelmateriaal in functie van taalontwikkeling en schoolrijpheid bij kleuters



Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid