Je bent hier:
Sterker inspelen op historische beeldvorming in de geschiedenisles
Sterker inspelen op historische beeldvorming in de geschiedenisles
Beeldvorming van het verleden vormt een van de bouwstenen van de nieuwe eindtermen geschiedenis. Van leraren wordt verwacht dat ze leerlingen aanleren om tot een beargumenteerde beeldvorming te komen vanuit historische bronnen en een historische vraag. Hoe formuleer je historische vragen? Hoe zet je historische bronnen in om beter tot beeldvorming te komen? Hoe kan je bestaande bevraging van bronnen in cursusmateriaal en methodes hiertoe verbeteren? Hoe kan je hier ook andere eindtermen zinvol bij betrekken?
Programma
Via activerende werkvormen gaan we in deze workshop op zoek naar manieren om de eindtermen rond beeldvorming te vertalen naar de lespraktijk. We vertrekken vanuit concrete bronnen voor de eerste graad, evalueren bestaande vraagstelling uit methodes en proberen deze waar mogelijk te versterken in functie van de eindtermen. Het doel is om via samenwerkend leren tot enkele uitgewerkte voorbeelden te komen voor de eigen lespraktijk.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de eindtermen rond historische beeldvorming vertalen naar de eigen lespraktijk;
- een bestaande bronbevraging versterken rekening houdend met de nieuwe eindtermen;
- historische vragen formuleren in functie van historische beeldvorming.
Doelgroep
Leerkrachten geschiedenis uit de eerste graad.
Begeleiding
Lies Vercauteren en Joost Hansen zijn docenten geschiedenis in de lerarenopleiding secundair onderwijs van de Karel de Grote Hogeschool Antwerpen en Thomas More Mechelen-Antwerpen. Ze geven er onder andere vakdidactiek en de vakinhouden van de eerste graad. In 2018 publiceerden ze samen met Els Vinckx het overzichtswerk ‘Van steen tot stad. Een geschiedenis van de prehistorie en het Oude Nabije Oosten’ bij uitgeverij Pelckmans Pro.
Praktisch
Cursuscode:
19/GES/025A
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop of alternatief (zoals tablet).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 5 maart 2020 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.