Je bent hier:
Sterk onderwijs maak je samen, over organisatie van zorg en co-teaching in het lager onderwijs (herhaling 1)
Sterk onderwijs maak je samen, over organisatie van zorg en co-teaching in het lager onderwijs (herhaling 1)
Co-teaching werkt! Maar hoe begin je eraan? En waarom zou je afstappen van 'niveaugroepjes uit de klas halen' en meer geïntegreerd werken?
Programma
Elke klas in het lager onderwijs is een heel heterogene leeromgeving. De zorgleraar kan actief helpen om de krachtige leeromgeving in de klas nog te versterken. Niet door kinderen individueel of in een kleine groep uit de klas te halen, maar door samen met de klasleraar in de klas aan de slag te gaan. Niet achteraf remediëren dus, maar actief stimuleren en differentiëren in de klas zelf.
Co-teaching, met 2 voor de klas staan, is een manier om bij een klas met veel verschillen op de meest efficiënte manier te leren.
Tijdens deze nascholing maak je vanuit de praktijk kennis met de verschillende vormen van co-teaching. Je ziet hoe ze in de klas kunnen worden ingezet. Je leert hoe kinderen gestimuleerd worden om echt en actief te leren en hoe niveauverschillen binnen de klas opgevangen én zelfs gebruikt worden.
Deze nascholing is heel praktisch en zit vol voorbeelden uit de reële praktijk. Geen verhaal dus over hoe het in theorie allemaal zou moeten, maar over hoe het er dagdagelijks in een klas aan toegaat. Na deze nascholing heb je bagage om in je school aan de slag te gaan met co-teaching. Je kreeg tips om valkuilen te vermijden en een stappenplan om van co-teaching in jouw school een succesverhaal te maken.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de waarde van heterogene groepen benoemen;
- voorbeelden geven van hoe hulpmiddelen in jouw school efficiënter ingezet kunnen worden;
- de verschillende vormen van co-teaching linken aan lesdoelen;
- collega’s motiveren om aan co-teaching te doen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs
Begeleiding
Els Smekens, leraar, behaalde een BanaBa – diploma buitengewoon onderwijs en een master special education needs autisme. Ze heeft ervaring in het buitengewoon onderwijs en in GON–begeleiding in kleuter-, lager en secundair onderwijs. Jarenlang was ze als docente verbonden aan het Opleidingscentrum Autisme en Fontys Hogeschool Nederland. Bij Eureka Onderwijs begeleidde ze kinderen met ernstige leerstoornissen. Momenteel werkt ze voor het ondersteuningsnetwerk Oost–Brabant, onder andere in de 3de graad secundair onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
23/LAG/067BCursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 4 maart 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.