Je bent hier:
Rekenmoeilijkheden in het eerste leerjaar herkennen, begrijpen en opvangen
Rekenmoeilijkheden in het eerste leerjaar herkennen, begrijpen en opvangen
Kleuters die naar het 1ste leerjaar gaan, zijn ervan overtuigd dat ze zullen leren lezen, schrijven en ook rekenen. Leerkrachten weten dat dat niet voor alle kinderen evident is…
In deze nascholing bekijken we waarom sommige kinderen het tellen, het aanvankelijke getalbegrip, de eerste rekenopdrachten niet onder de knie krijgen en hoe je voor hen een wezenlijk verschil kan maken. Je vertrekt vanuit de observatie en een ondersteunend denkkader om te komen tot concrete, speelse inoefensuggesties.
Programma
We richten ons tijdens deze nascholing specifiek op de leerlijnen van de eerste klas. We bekijken voor de verschillende items wat de kinderen moeten kunnen om deze te halen. Waar en waarom het kan mislopen en welke mogelijkheden je hebt als klas- of zorgleerkracht om deze moeilijkheden aan te pakken. Verder bekijken we een schat aan speelse oefenvormen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- begrijpen waarom sommige kinderen het tellen, het splitsen en het optellen en aftrekken tot 20 niet onder de knie krijgen;
- kunnen deze moeilijkheden in een heel vroeg stadium herkennen en aanpakken;
- kennen speelse oefenvormen waarmee je in hoekenwerk ook niet-rekenzwakke kinderen kan motiveren.
Doelgroep
Leerkrachten en zorgcoördinatoren eerste leerjaar (BaO en BuBaO).
Begeleiding
Hilde Heuninck heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze schreef in de voorbije jaren de praktijkboeken van de Rekenwereld tot 20, 100 en 1000 en het praktijkboek Metend rekenen. Ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand en recent schreef ze Kijk, de komma. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/072ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 4 oktober 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.