Je bent hier:
Leermiddelen voor effectieve taallessen beoordelen, actualiseren en ontwikkelen met kwaliteitsindicatoren als leidraad
Leermiddelen voor effectieve taallessen beoordelen, actualiseren en ontwikkelen met kwaliteitsindicatoren als leidraad
In 2022 verscheen het rapport “Naar een kwaliteitsalliantie”, dat werd opgesteld naar aanleiding van de stijgende bezorgheid over de effectiviteit en de kwaliteit van leermiddelen in het secundair onderwijs. In deze nascholing maak je kennis met de indicatoren die geformuleerd werden en leerkrachten moeten toelaten leermiddelen te beoordelen, maar ook te ontwikkelen of te actualiseren.
Programma
Je start met het van nabij analyseren van een aantal voorbeelden om vervolgens zelf aan de slag te gaan met het leermateriaal dat je gebruikt in je lessen taal en vreemde taal. De voorbeelden die getoond worden focussen op Frans vreemde taal en zullen getransfereerd worden naar andere vreemde talen en naar het vak Nederlands. In een eerste fase gaan we samen met de indicatoren aan de slag in de geselecteerde voorbeelden. In een tweede fase duik je in je eigen materiaal, individueel of in kleine groepjes. Tenslotte maken we een synthese van deze bevindingen om zo je inzichten wat de kwaliteit van leermiddelen betreft te consolideren.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in de kwaliteitsindicatoren voor leermiddelen in het algemeen en voor taal en vreemde taal in het bijzonder;
- herken je de indicatoren in het leermateriaal;
- slaag je erin om aan de hand van die indicatoren je eigen leermateriaal door te lichten;
- helpen de indicatoren je je materiaal aan te vullen, te actualiseren of om zelf materiaal te ontwikkelen;
- leer je ook van de andere deelnemers een breder inzicht te krijgen in de manier om leermateriaal te evalueren.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich tot leerkrachten secundair onderwijs vreemde talen en Nederlands, maar ook tot schoolleiders, pedagogische begeleiders, leden van de inspectie en lerarenopleiders.
Begeleiding
Valeria Catalano is lerarenopleider Frans voor het secundair onderwijs aan Hogeschool PXL. Zij is actief in meerdere Vlaamse werkgroepen en verenigingen met als doelstelling het promoten van het Frans als vreemde taal en de professionalisering van leerkrachtenen. Zij maakte ook deel uit van één van de werkgroepen van de Kwaliteitsalliantie voor leermiddelen.
Praktisch
Cursuscode:
25/TAL/071ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen leermateriaal (cursus, handboeken, werkblaadjes) zowel op papier als digitaal
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 22 januari 2026 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.