Je bent hier:
Inclusiecoach: hoe coach je leerkrachten om de nodige (basis)zorg te voorzien voor leerlingen met noden?
Inclusiecoach: hoe coach je leerkrachten om de nodige (basis)zorg te voorzien voor leerlingen met noden?
Hoe ondersteun je leerkrachten die het moeilijk hebben om in de klas tegemoet te komen aan de noden van bepaalde leerlingen? Hoe zorg je ervoor dat de basis- en verhoogde zorg toegepast wordt op de klasvloer? Als zorgprofessional ben jij de schakel tussen het zorgbeleid en de klaspraktijk. Deze nascholing reikt je concrete handvaten aan om kleine, haalbare stappen te zetten in het versterken van leerkrachten om in de nodige zorg te voorzien.
Programma
We verkennen samen hoe je leerkrachten kan coachen in het bieden van passende zorg in de klas. Je ontdekt hoe je hun kennis kunt versterken en hoe je een vertrouwensband opbouwt. Je leert hoe je leerkrachten in hun kracht zet en hoe je signalen van handelingsverlegenheid herkent. Je krijgt vaardigheden onder de knie om tot gedragsverandering te komen en leert verbindend en overtuigend communiceren. We staan ook stil bij de mindset als coach: wat helpt je om met vertrouwen en mildheid te coachen, ook als je stuit op weerstand, twijfel of onzekerheid?
Er is ruimte voor praktijkvoorbeelden, het delen van eigen ervaringen en leren van elkaar.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- versterk je de deskundigheid van leerkrachten door gericht kennis en inzichten aan te reiken;
- bouw je een vertrouwensrelatie op met leerkrachten;
- herken je signalen van handelingsverlegenheid en weet je hierop gepast in te spelen;
- ondersteun je leerkrachten bij het zetten van kleine, realistische stappen in hun klaspraktijk;
- communiceer je op een verbindende, niet-oordelende manier;
- reflecteer je over je eigen mindset als coach en blijf je stevig in je rol, ook bij weerstand of onzekerheid.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, leerzorgcoaches, leerondersteuners, CLB-medewerkers … Alle onderwijsprofessionals lager en secundair onderwijs die in de praktijk (direct of indirect) bezig zijn met het coachen van leerkrachten op vlak van leerzorg.
Begeleiding
Charlotte Vanhollebeke is klinisch psycholoog van opleiding en als onderwijsprofessional aan de slag in een OV4 type 9 werking. Dit in een inclusieve context van een reguliere secundaire school. Ze heeft ervaring als auticoach en staat zelf voor de klas als leerkracht.
Praktisch
Cursuscode:
25/LZG/076ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop en/of schrijfmateriaal
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 18 mei 2026 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Goed om te weten
Ben je op zoek naar een meer intensieve en algemene nascholing om jou in jouw coachingsvaardigheden te versterken? Dan is volgende nascholing vast iets voor jou: Doeltreffend coachen in het onderwijs: vanuit reflectie en intervisie naar doeltreffende actie
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.