Je bent hier:
De vertelvaardigheden van alle kleuters versterken
De vertelvaardigheden van alle kleuters versterken
Wist je dat het vertellen van verhalen en het begrijpen van verhalen twee zijden van dezelfde medaille zijn? Best pak je begrijpend luisteren en vertellen dan ook samen aan. In deze nascholing krijg je praktijktips die niet alleen werken bij de meest spreekvaardige leerlingen van jouw klas, maar juist ook minder taalvaardige kinderen ondersteunen. Dat gebeurt op basis van actuele onderzoeksinzichten uit binnen- en buitenland.
Programma
Eerst maak je kennis met vernieuwende muzische en denkstimulerende voorleestechnieken die rechtstreeks uit succesvol onderzoek komen. Een aantal praktijken worden gedemonstreerd, andere praktijken worden uitgelegd.
Je krijgt daarbij de kans om toepassingsmogelijkheden te zoeken bij het boek dat je meebracht, gelinkt aan de doelen die je wil bereiken. Vervolgens verschuift de aandacht naar zelf vertellen. Opnieuw worden praktijken gedemonstreerd en uitgelegd. Je onderzoekt mogelijkheden voor integratie in de eigen praktijk, bij voorkeur gelinkt aan het boek dat je meebracht.
Daarna krijg je de tijd om te reflecteren over de sterktes en groeikansen in jouw eigen klaspraktijk, met de steun van een kijkwijzer. Daarbij is er tijd om goede praktijken uit te wisselen.
Als afsluiter verkennen we de mogelijkheden om als schoolteam over leeftijden heen nog sterker in te zetten op verhaalbegrip en zelf vertellen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- formuleer je concrete doelen voor begrijpend luisteren en zelf vertellen, vanuit inzicht in de ontwikkeling van kinderen;
- bezit je meerdere vernieuwende effectieve praktijken om op een muzische of denkstimulerende manier aan verhaalbegrip te werken;
- benoem je meerdere vernieuwende effectieve praktijken om kinderen te leren vertellen;
- pas je deze praktijken toe bij een nieuw verhaal;
- heb je inzicht in de sterktes en groeikansen van jouw eigen klaspraktijk.
Doelgroep
Klasleerkrachten en zorgondersteuners uit de 2de en 3de kleuterklas en de eerste graad van het lager onderwijs, leerkrachten buitengewoon onderwijs die werken met kinderen die (minstens) zinnetjes van 3 à 4 woorden kunnen maken.
Begeleiding
Dr. Helena Taelman is onderzoeker en lerarenopleider aan Odisee Hogeschool en KU Leuven. Zij doet praktijkgericht onderzoek naar taalonderwijs in de kleuterklas en is daarnaast goed op de hoogte van nieuwe inzichten uit het buitenland. Hierover schrijft ze regelmatig op de blog Kleutergewijs.
Praktisch
Cursuscode:
25/BAS/144ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Je neemt een verhaal mee (een prentenboek) met een duidelijk begin, midden en einde. Het verhaal bevat een probleem dat vervolgens opgelost wordt door de hoofdpersonages. Kies een verhaal dat je binnenkort eens in jouw klas wil gebruiken.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 24 april 2026 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.