Je bent hier:
De school als aantrekkelijke en kwaliteitsvolle werkplek om leraren te behouden: (gratis) verdiepend traject
De school als aantrekkelijke en kwaliteitsvolle werkplek om leraren te behouden: (gratis) verdiepend traject
Als vervolg en verdieping op het OBPWO-onderzoek ‘De school als aantrekkelijke en kwaliteitsvolle werkplek om leraren te behouden’ kan je intekenen op dit tweedaags professionaliseringstraject inzake het voeren van een strategisch personeelsbeleid in scholen. De aangereikte inzichten pas je toe op de eigen school. Je onderzoekt hierbij belangrijke aspecten om je school als aantrekkelijke en kwaliteitsvolle werkplek te profileren en vertaalt dit naar concreet schoolbeleid met specifieke aandacht voor de verschillende fasen in de loopbaan en de verankering in een sterk onderwijskundig en personeelsbeleid.
Programma
Tijdens de eerste cursusdag gaan we dieper in op belangrijke aspecten in schoolbeleid die de school als aantrekkelijke en kwaliteitsvolle werkplek om leraren te behouden kan positioneren, met uitwerking van verschillende toepassingen in de praktijk én inspelend op de context van de deelnemende scholen. Hierbij beogen we om passend in te spelen op verschillende fasen in de loopbaan, namelijk:
- werving en selectie;
- haalbaarheid en aantrekkelijkheid van de startopdracht;
- aanvangsbegeleiding startende leerkrachten;
- ondersteunend onderwijskundig beleid, inspelend op specifieke noden;
- strategisch personeelsbeleid (SHRM), inspelend op specifieke noden.
Dag 2 bouwt verder op de opgedane inzichten waarbij we een aantal essentiële aspecten, zoals aanvangsbegeleiding en het voeren van onderwijskundig beleid gelinkt aan strategisch personeelsbeleid, verder uitdiepen en vertalen in concreet schoolbeleid. We denken ook door over de wisselwerking met schoolbestuur en scholengemeenschap/groep en passen de aangereikte denkkaders toe op de context van de deelnemende scholen. Het volgende komt hierbij aan bod:
- Aanvangsbegeleiding startende leerkrachten
- nood aan inspelen op specifieke noden, visie en aanpak;
- nood aan een ondersteunende mentorarchitectuur;
- startende leerkrachten en het schoolteam, essentiële wisselwerking.
- Ondersteunend onderwijskundig beleid
- gericht inspelen op onderwijskundige uitdagingen;
- visieontwikkeling en verwachtingen stellen;
- professionalisering, co-creatie, samen leren;
- onderwijsorganisatie, leergemeenschappen en leiderschap.
- Strategisch personeelsbeleid (SHRM)
- inzetten op het ontwikkelperspectief voor leerkrachten;
- duurzaam inspelen op verschillen tussen leerkrachten;
- individuele formatieve coachinggesprekken.
Doelstellingen
Na het volgen van dit traject
- duid je belangrijke aspecten bij het voeren van een personeelsbeleid aan en begrijp je hun onderlinge wisselwerking;
- leg je linken tussen het aangereikte denkkader, de tussentijdse resultaten van het onderzoek en de eigen schoolcontext;
- pas je een aantal essentiële aspecten gelinkt aan het voeren van strategisch personeelsbeleid, zoals aanvangsbegeleiding en het voeren van onderwijskundig beleid, toe op de eigen schoolcontext en vertaal je dit in concreet schoolbeleid.
Doelgroep
Directeurs, TAC’s, coördinatoren, beleidsmedewerkers, bestuurders die verantwoordelijk zijn voor het personeelsbeleid binnen hun scho(o)l(en) uit (bu)bao en (bu)s.o.
Begeleiding
Wouter Schelfhout is als hoogleraar verbonden aan de Antwerp School of Education, Universiteit Antwerpen. Hij heeft een rijke ervaring in onderwijs: als leerkracht economie, als pedagogisch coördinator, als onderwijsinspecteur, als lerarenopleider in combinatie met onderzoek. Zijn onderzoek focust op het optimaliseren van onderwijsleerprocessen, school- en professionaliseringsbeleid en bottom-up schoolontwikkeling.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
25/STA/011A
Jouw bijdrage: 0 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen laptop (eventueel met lader)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 9 oktober 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
dinsdag 20 januari 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.