Je bent hier:
De nieuwe minimumdoelen 'Wetenschap & Techniek' in het lager onderwijs, hoe begin ik eraan?
De nieuwe minimumdoelen 'Wetenschap & Techniek' in het lager onderwijs, hoe begin ik eraan?
Heb jij ze al gelezen? De nieuwe minimumdoelen wetenschap en techniek zijn een feit. Voor wie ze al eens (vluchtig) bekeek: het is een hele boterham! Je denkt: "Het loopt wel los"… of: "Hoe begin ik hieraan, want ik wil toch wel een stevige basis voor ik me op het ijs begeef?". Tijdens deze nascholing krijg je een antwoord op deze laatste vraag.
Programma
Elektriciteit, drijven en zinken, massadichtheid, krachten, licht: je krijgt op een heldere manier uitgelegd wat deze begrippen precies inhouden met de juiste vaktaal en de link naar de minimumdoelen. Daarna hanteer je de didactiek onderzoekend leren (uit STEM) en ga je hands-on aan de slag. Want hoe kun je nu iets leren zonder dat je zelf iets hebt gedaan? Kijken mag, aankomen is een must. Enkel op die manier ben je klaar om leerlingen voor te bereiden om als nieuwsgierige, vindingrijke, innovatieve en ondernemende burgers hun plaats in die wereld vol techniek en wetenschappen te vinden.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- heb je de basis van wetenschappelijke concepten onder de knie;
- leg je de link met de nieuwe minimumdoelen;
- ga je concreet aan de slag met een aantal materialen;
- heb je de handvaten om je verder te verdiepen in wetenschappelijke concepten;
- bezit je heel wat werkbare ideeën om meteen mee aan de slag te gaan met wetenschap en techniek in je klas.
Doelgroep
Leerkrachten uit het (buitengewoon) lager onderwijs. Ook als directie, beleidsondersteuner, STEM-leerkracht… of als je aan de slag moet met de nieuwe minimumdoelen en een rol hebt bij het aanbrengen van wetenschappen en techniek ben je welkom. Geen voorkennis vereist, wel een leergierige instelling.
Begeleiding
Geert Neyrynck heeft een achtergrond als leerkracht basisonderwijs. Na schooltijd kwam er… nog meer schooltijd, maar dan avondlessen mechanica, technisch tekenen, draaien, lassen, frezen. Een jaar als service engineer bij een Duits bedrijf was een goede basis om als docent in de lerarenopleiding aan de slag te gaan als onderzoeker en lesgever Natuur en Techniek.
Praktisch
Cursuscode:
25/LAG/221ALunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Marie-Christina Leon, 03 265 14 22, marie-christina.leon@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een laptop en een PET-fles waar cola, limonade... in zat. Zeker iets met prik, geen plat water of fruitsap-fles. Inhoud is irrelevant.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Maak vooraf een account aan (registreer en maak een persoonlijk account aan) op www.tinkercad.com. Geen angst: deze app wordt misschien als extra even gebruikt maar is wel interessant natuurlijk.
|
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
|
donderdag 26 maart 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.