Je bent hier:
Computationeel denken? Haalbaar in elk vak! - live online nascholing
Computationeel denken? Haalbaar in elk vak! - live online nascholing
‘Computationeel denken’ is één van de nieuwe eindtermen. Te moeilijk? Think again! Spannend en uitdagend, dat zeker! Hoe kan dat concreet in jouw vak? En hoe verwerk je deze leerinhoud in een lesuur van 50 minuten? Je ontdekt toegankelijke opdrachten die je in verschillende lesinhouden kan integreren. Deze nascholing biedt je concrete handvaten om deze eindtermen in jouw eigen onderwijspraktijk aan bod te brengen.
Programma
Je start met het ontdekken van eenvoudige online en offline oefeningen. Op basis hiervan onderzoek je hoe je deze opdrachten met kleine aanpassingen in verschillende vakken kan integreren. Aan de hand van enkele theoretische handvaten ga je na of een eigen gecreëerde opdracht voldoet aan de principes van computationeel denken. Op het einde van de nascholing kan je computationeel denken op een eenvoudige manier integreren in jouw lessen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- benoemen aan de hand van verschillende soorten online en offline opdrachten de principes van computationeel denken;
- ontwerpen eigen gecreëerde opdrachten die voldoen aan de principes van computationeel denken;
- gebruiken een grafische programmeertaal zoals Scratch;
- brengen computationeel denken logisch en stapsgewijs aan.
Doelgroep
Leerkrachten van de eerste graad secundair onderwijs.
Een beperkte voorkennis zoals aan bod gekomen in ‘Computationeel denken? Aan de slag met Scratch!’ is noodzakelijk om deel te nemen. Deze basisconcepten worden wel herhaald en verder toegepast.
Wil je dieper ingaan op hoe je computationeel denken kan integreren in je vak, dan staan er ook vakspecifieke nascholingen op de planning:
- techniek (eerste graad): april 2022;
- STEM (tweede graad): december 2021;
- wiskunde (tweede graad): januari 2022;
- taalvakken (tweede graad): maart 2022.
Begeleiding
Morgane en Elisa zijn reeds bij de opstart van coding-academie CodeFever en haar spin-off FTRPRF betrokken bij het ontwikkelen van lesmateriaal en het geven van lessen over computationeel denken. De expertise van CodeFever inspireert jaarlijks meer dan 6500 jongeren na de schooluren. FTRPRF vertaalt die expertise graag naar het onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
21/OND/116ADigitaal cursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 16 november 2021 |
13:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.