Zoek een nascholing
Je bent hier:   Beter leren schrijven

Beter leren schrijven

Goed kunnen schrijven is belangrijk, maar het leren is lastig. Hoe organiseer je de lessen zo dat leerlingen niet alleen maar veel schrijven, maar ondertussen ook echt werken aan hun schrijfvaardigheid? Hoe breng je er een leerlijn in? Hoe beoordeel je het? Hoe kan je leerlingen ervoor motiveren? En, niet onbelangrijk, hoe hou je de verbeterlast binnen de perken?

Programma

Bij schrijven moeten leerlingen in principe twee dingen doen: zij moeten een goede tekst schrijven en zij moeten leren hoe zij een goede tekst moeten schrijven (binnen genre, doel, doelgroep, etc). Omdat schrijven een nogal cognitief belastende taak is, komt het tweede er vaak niet van. In de klas zie je nog vaak de werkwijze stukje theorie – opdracht – goede raad – tekst schrijven – verbeteren en beoordelen door de leraar – volgende tekst schrijven. Dit is niet de manier waarop leerlingen leren schrijven. 

In deze workshop kijken we naar wat onderzoek ons leert over schrijven en de didactiek ervan. De resultaten zijn vaak verbluffend; zo blijkt dat leerlingen beter leren schrijven door gericht te kijken naar anderen die schrijven, dan door zelf te schrijven! We maken nader kennis met observerend leren, inquiry learning, werken met een outline, hyperteksten schrijven, COS, genredidactiek en verschillende vormen van revisie. Voorop staat het sandwichmodel.

Ook gaan we na welke vormen van beoordelen het meest opbrengen: analytisch of globaal, summatief of formatief, product of proces, met criterialijsten, grids, rubrics, een schaal, of liever intersubjectief? Samen gaan we voor een effectievere aanpak van het schrijfonderwijs.

Voor het (her)ontwerp van de schrijflessen gaan we uit van uw eigen taalmethode of lesmateriaal. Wilt u daarom uw leerboek en/of uw zelfgemaakt materiaal meebrengen naar de nascholing, zodat we daarmee aan de slag kunnen.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • aangeven in welke mate schrijfopdrachten maken voor leerlingen een cognitief belastende taak is;
  • de inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar effectiviteit van de schrijfvaardigheidsdidactiek omzetten naar hun klaspraktijk;
  • een les(senreeks) ontwerpen waarin leren schrijven maximaal aan de orde komt:
    • met een communicatieve taak waarvan de correctheid goed vast te stellen is;
    • met een communicatieve taak waarvan het effect op de lezer waarneembaar kan gemaakt worden;
    • met observatiesituaties;
    • aangepast aan het niveau en de leerstijl van de leerlingen in kwestie;
  • de opdrachten binnen deze lessen zo authentiek, communicatief en motiverend mogelijk maken;
  • een beoordelingsaanpak uitwerken die past bij de lessenreeks en het leren zelf niet in de weg zit.

Doelgroep

Leraars Nederlands 2de graad s.o. (transfer naar 1ste en 3de graad is mogelijk, evenals MVT).

Begeleiding

Jella Di Perna, zelfstandig nascholer.

Praktisch

Cursuscode: 19/NED/012A

Drank, syllabus en broodjesmaaltijd met soep en dessert inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!


Jouw bijdrage: 131 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Breng uw leerboek en/of uw zelfgemaakt materiaal mee.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 26 november 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Deze cursus is volzet.
Inschrijven voor herhalingscursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen