Je bent hier:
Basiscursus voor de leerzorgprofessional secundair onderwijs
Basiscursus voor de leerzorgprofessional secundair onderwijs
Als leerzorgprofessional in het secundair onderwijs heb je heel wat achtergrondkennis nodig om je leerlingen optimaal te begeleiden. In deze driedaagse opleiding verdiepen we ons in de twee pijlers van leerlingenbegeleiding die focussen op leerzorg: leren en studeren en onderwijsloopbaanbegeleiding.
Verwacht je aan een wetenschappelijk onderbouwd traject, met aandacht voor de theoretische insteek. Daarnaast komen ook concrete strategieën en werkwijzen aan bod om jou te versterken in de begeleiding van je leerlingen naar meer studiesucces. Er wordt ruimte voorzien om concrete contexten en problematieken te koppelen aan de geziene theorie. Dit is hét traject bij uitstek voor leerzorgprofessionals die met kennis van zaken willen handelen.
Programma
Lesdag 1: Het lerende brein met focus op aandacht en geheugen
We vertrekken de eerste dag vanuit de inzichten uit de cognitieve en neuropsychologie over het lerende brein, met focus op aandacht en geheugen. Zo verwerf je belangrijke inzichten in de processen die zich in de hersenen van je leerlingen voltrekken om tot leren te komen.
Lesdag 2: Basiscursus leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden
Tijdens een tweede lesdag krijg je de nodige basiskennis mee over de meest voorkomende leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden. Je begrijpt de impact ervan op het leren en studeren en je krijgt zicht op de mogelijke ondersteunende maatregelen in de verschillende fasen van het zorgcontinuüm.
Lesdag 3: Aan de slag met onderwijsloopbaanbegeleiding
Tijdens de laatste lesdag gaan we dieper in op hoe we leerlingen tijdens hun schoolcarrière, maar ook daarna, helpen om de juiste studiekeuzes te maken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing krijg je
- inzicht in de cognitieve processen die nodig zijn om tot leren te komen;
- inzicht in de meest voorkomende leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden;
- handvaten voor de ondersteuning van neurotypische leerlingen en van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften;
- handvaten om leerlingen te helpen de juiste studiekeuzes te maken.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, leerzorgcoaches, leerkrachten, leerondersteuners, … Alle onderwijsprofessionals secundair onderwijs die met de nodige achtergrondkennis rond leren en studeren leerlingen willen begeleiden.
Begeleiding
Dr. Maaike Loncke deed meer dan 10 jaar cognitief psychologisch onderzoek (UAntwerpen, UGent en Thomas More), om dan de afgelopen 10 jaar de opgedane wetenschappelijke inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk en de zorg voor leerlingen (zowel als leerkracht, als eerlingenbegeleider en als beleidsmedewerker).
Tess Roggeman heeft een eigen praktijk als ADHD-coach. In haar rol biedt ze ondersteuning aan jongeren en volwassenen met ADHD en andere leer- en ontwikkelingsproblemen, evenals aan hun ouders. Bovendien werkt ze als pedagogisch begeleider bij de Pedagogische Cel Antwerpen waar ze leerkrachten en directies van secundaire scholen adviseert in hun dagelijkse werking.
Praktisch
Deze cursus loopt over 3 dagen.
Cursuscode:
24/LZG/066ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 369 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
pen/potlood
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 11 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
dinsdag 22 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
dinsdag 10 december 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus