Zoek een nascholing
Je bent hier:   Basiscursus voor de leerzorgprofessional secundair onderwijs

Basiscursus voor de leerzorgprofessional secundair onderwijs

Als leerzorgprofessional in het secundair onderwijs heb je heel wat achtergrondkennis nodig om je leerlingen optimaal te begeleiden. In deze driedaagse opleiding verdiepen we ons in de twee pijlers van leerlingenbegeleiding die focussen op leerzorg: leren en studeren en onderwijsloopbaanbegeleiding.

Verwacht je aan een wetenschappelijk onderbouwd traject, met aandacht voor de theoretische insteek. Daarnaast komen ook concrete strategieën en werkwijzen aan bod om jou te versterken in de begeleiding van je leerlingen naar meer studiesucces. Er wordt ruimte voorzien om concrete contexten en problematieken te koppelen aan de geziene theorie. Dit is hét traject bij uitstek voor leerzorgprofessionals die met kennis van zaken willen handelen.

Programma

Lesdag 1: Het lerende brein met focus op aandacht en geheugen

We vertrekken de eerste dag vanuit de inzichten uit de cognitieve en neuropsychologie over het lerende brein, met focus op aandacht en geheugen. Zo verwerf je belangrijke inzichten in de processen die zich in de hersenen van je leerlingen voltrekken om tot leren te komen.

Lesdag 2: Basiscursus leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden

Tijdens een tweede lesdag krijg je de nodige basiskennis mee over de meest voorkomende leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden. Je begrijpt de impact ervan op het leren en studeren en je krijgt zicht op de mogelijke ondersteunende maatregelen in de verschillende fasen van het zorgcontinuüm.

Lesdag 3: Aan de slag met onderwijsloopbaanbegeleiding

Tijdens de laatste lesdag gaan we dieper in op hoe we leerlingen tijdens hun schoolcarrière, maar ook daarna, helpen om de juiste studiekeuzes te maken.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing krijg je

  • inzicht in de cognitieve processen die nodig zijn om tot leren te komen;
  • inzicht in de meest voorkomende leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden;
  • handvaten voor de ondersteuning van neurotypische leerlingen en van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften;
  • handvaten om leerlingen te helpen de juiste studiekeuzes te maken.

Doelgroep

Leerlingenbegeleiders, leerzorgcoaches, leerkrachten, leerondersteuners, … Alle onderwijsprofessionals secundair onderwijs die met de nodige achtergrondkennis rond leren en studeren leerlingen willen begeleiden.

Begeleiding

Dr. Maaike Loncke deed meer dan 10 jaar cognitief psychologisch onderzoek (UAntwerpen, UGent en Thomas More), om dan de afgelopen 10 jaar de opgedane wetenschappelijke inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk en de zorg voor leerlingen (zowel als leerkracht, als eerlingenbegeleider en als beleidsmedewerker).

Tess Roggeman heeft een eigen praktijk als ADHD-coach. In haar rol biedt ze ondersteuning aan jongeren en volwassenen met ADHD en andere leer- en ontwikkelingsproblemen, evenals aan hun ouders. Bovendien werkt ze als pedagogisch begeleider bij de Pedagogische Cel Antwerpen waar ze leerkrachten en directies van secundaire scholen adviseert in hun dagelijkse werking.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 24/LZG/066A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 369 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

pen/potlood

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 11 oktober 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)
dinsdag 22 oktober 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)
dinsdag 10 december 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid