Je bent hier:
'Atomic Universe', een krachtige en educatieve werkvorm voor de les chemie
'Atomic Universe', een krachtige en educatieve werkvorm voor de les chemie
Atomic Universe biedt jouw leerlingen houvast in de complexe leerstofonderdelen van de lessen chemie. Deze krachtige educatieve werkvorm is een revolutionair en multi-inzetbaar kaartspel. Met dit kaartspel kunnen leerlingen uit verschillende finaliteiten van de tweede en derde graad een hele waaier aan vaak abstracte basisbegrippen en -concepten beter beheersen.
Programma
Het idee voor het kaartspel is ontstaan uit de bachelorproef van de lesgever. Daarin deed hij onderzoek naar leerproblemen in het chemieonderwijs. Door gesprekken met collega-leerkrachten bleek dat veel leerlingen moeite hebben met abstracte concepten en de praktische toepassing daarvan. Het kaartspel is ontwikkeld om deze problemen aan te pakken en biedt een speelse en effectieve manier om leerlingen meer inzicht en vertrouwen in chemie te geven.
De nascholing start met een demonstratie van het kaartspel, waarbij de opzet en de verschillende types kaarten worden toegelicht. Je maakt kennis met spelvormen die afgestemd zijn op verschillende leerdoelen en onderwijsniveaus.
Na de uitleg ga je in kleine groepjes aan de slag om zelf verschillende spelvormen uit te proberen. Dit geeft je de kans om het spel te ervaren zoals leerlingen dat zouden doen en te ontdekken hoe het in verschillende klassen toegepast kan worden.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in de verschillende leerproblemen en -moeilijkheden in de lessen chemie;
- gebruik je dit kaartspel - een fysiek leermiddel - als waardevolle aanvulling in jouw lessen, haaks op de digitale ontwikkelingen in het secundair onderwijs;
- begrijp je dat in fysieke interactie de leerlingen leren van en met elkaar en zo tot een dieper begrip van chemische concepten komen;
- zet je een actieve leerstrategie in die samenwerkend leren, probleemoplossend denken en kritische denkvaardigheden nastreeft bij de leerlingen;
- differentieer je de kaartspellen, reik je oplossingen aan en maak je aanpassingen i.f.v. verschillende leerdoelen en leerniveaus binnen de diverse finaliteiten in het secundair onderwijs;
- creëer je meer motivatie, betrokkenheid en interesse van de leerlingen en integreer je dit kaartspel op een speelse manier als een evaluatie-instrument om kennis en vaardigheden van leerlingen te beoordelen;
- heb je inzicht in de executieve functies die gekoppeld zijn aan de kaartspellen.
Doelgroep
Leerkrachten chemie en natuurwetenschappen van de tweede en derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit.
Begeleiding
Yves De Meersman is leerkracht in de tweede en derde graad in Het Spectrum Gent.
Praktisch
Cursuscode:
24/CHE/026ASyllabus inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 14 februari 2025 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.