Je bent hier:
Zelfsturend leren in de 1ste graad B-stroom en 2de graad arbeidsmarktfinaliteit: een praktijkvoorbeeld (herhaling 1)
Zelfsturend leren in de 1ste graad B-stroom en 2de graad arbeidsmarktfinaliteit: een praktijkvoorbeeld (herhaling 1)
Via een schoolbezoek ter plaatse maak je kennis met de ervaringen van een secundaire school die het leren van haar leerlingen in de B-stroom en arbeidsmarktfinaliteit sterker en effectiever wilt maken door haar onderwijs binnen de krijtlijnen van het klassiek onderwijs anders te organiseren. Hierbij gaat specifiek aandacht naar het inzetten op en versterken van de executieve functies om het leerproces te optimaliseren.
Programma
Hoe zorg je ervoor dat er meer leerkrachten voor de klas staan zodat differentiatie mogelijk wordt? Hoe ontlast je het werkgeheugen van de leerlingen? Hoe leer je leerlingen dan precies leerstrategieën aan? Hoe zet je leerlingen aan tot meer zelfstandigheid en meer verantwoordelijkheid voor hun leerproces? Hoe leer je leerlingen zichzelf inschatten, hun werk plannen, hulp vragen? Op deze en andere vragen krijg je een antwoord gestoeld op de praktijk.
De nascholing vindt plaats op de school. Je krijgt eerst een inkijk in de verschillende stappen van het ontwikkelingsproces dat de school heeft gelopen en nog steeds loopt. De uitdagingen maar ook de vele mooie momenten krijgen hier de nodige aandacht. Daarna krijg je de kans om enkele klassen te bezoeken. Je sluit af met een reflectie op wat je geleerd hebt en wat je mee kan nemen naar de eigen school.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- ken je een praktijkvoorbeeld van een veranderingstraject rond zelfsturend leren;
- plaats je brede basiszorg in een concrete context;
- observeer je leerlingen, leerkrachten en de schoolorganisatie;
- onderzoek je of en hoe dit veranderingstraject inspiratie kan bieden voor je eigen schoolcontext.
Doelgroep
Directies, coördinatoren, leraren B-stroom en arbeidsmarktfinaliteit
Begeleiding
Isabel Van Mellaert is leraar natuurwetenschappen en reeds 4 jaar deeltijds pedagogisch coördinator voor de arbeidsmarktfinaliteit, specifiek voor het groeipad.
Kristel Vandevenne startte haar carrière binnen onderwijs als GON-begeleidster en ondersteuner. Sinds twee jaar is ze leraar Nederlands en mede-coördinator van het groeipad. Zij is gepassioneerd door onderwijs en gaat geen uitdaging uit de weg.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/170BCursusmateriaal inbegrepen
Meer informatie over de bereikbaarheid van het Sancta Maria Instituut in Aarschot kan je hier terugvinden.
Eenmaal ter plaatse volg je de pijlen naar de vergaderzaal, waar er verzameld wordt met de deelnemers.
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Je mag een eigen (opgeladen) laptop meebrengen maar dit is geen vereiste.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 13 maart 2025 |
09:00u |
12:00u |
Sancta Maria Instituut, Kardinaal Mercierstraat 10, 3200 Aarschot |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.