Je bent hier:
Zelfregulerend leren: van buikgevoel naar doelgericht ondersteunen - lesdag 2 en 4 live online
Zelfregulerend leren: van buikgevoel naar doelgericht ondersteunen - lesdag 2 en 4 live online
Zelfregulerend leren (ZRL) ligt in het hart van leren en lesgeven. Het omschrijft die vaardigheden die leerlingen nodig hebben om met succes én goesting hun leerdoelen te behalen. Het is dan ook geen verrassing dat meta-review studies zelfregulerend leren naar voor schuiven als (één van) de meest effectieve en onderbouwde methode(s) om de leerprestaties van je leerlingen te versterken (zie ook leerpunt.be). Elke leraar ondersteunt op een bepaalde manier al ZRL-vaardigheden. Maar zie je met je huidige aanpak voldoende resultaat bij alle leerlingen? Hoe kan je de impact van jouw huidige ondersteuning versterken en er zo voor zorgen dat weldra alle leerlingen zichzelf beter sturen?
Programma
In deze meerdaagse opleiding, gespreid over vier maanden, ontdek je precies wat jij nodig hebt om vertrekkende vanuit je eigen aanpak straks nog meer resultaat te boeken, en dat met al jouw leerlingen. Het traject bestaat uit drie volledige lesdagen en twee webinar sessies tussendoor. Deelnemers krijgen overigens wekelijks extra inspiratie in hun mailbox. Zo trachten we de brug te bouwen tussen wat we zien tijdens lesdagen en wat er gebeurt in jouw school.
Lesdag 1 (Antwerpen): het wat en waarom van zelfregulerend leren
- Waarom verdient ZRL onze aandacht en waarom wil jij er zelf in investeren?
- Hoe omschrijft elk van ons ZRL? Waar zit verwarring?
- Wat zijn de zelfregulerende vaardigheden volgens de literatuur en volgens het model van Zimmerman?
- Moeten we op alle 21 zelfregulerende vaardigheden inzetten?
- Opdracht: welke ZRL-vaardigheden komen aan bod in jouw praktijk?
Lesdag 2 (webinar): koppelen van de theorie aan onze eigen praktijken, verder oefenen, Q&A
Lesdag 3 (Antwerpen): kijken naar en ondersteunen van zelfregulerend leren
- Waar en hoe zien we ZRL-vaardigheden in onze klassen?
- Hoe maken we ZRL zichtbaar en hoe meet je ZRL?
- Hoe ondersteun je ZRL en wat heeft de meeste impact?
- Opdracht: welke ondersteuningsvormen passen we zelf al toe en hoe kiezen we welke we wanneer inzetten?
Lesdag 4 (webinar): koppelen van de theorie aan onze eigen praktijken, verder oefenen, Q&A
Lesdag 5 (Antwerpen): samenwerken aan zelfregulerend leren
- Hoe passen we alle inzichten toe op onze eigen casussen?
- Welke vragen leven er nog?
- Hoe, met wie en wanneer werken we best samen?
- Wanneer betrek je je leerlingen, ouders en anderen?
- Welke rol spelen je collega’s in de verdere toepassing van zelfregulerend leren?
Kortom, deze vorming geeft je een stevig ZRL-bad. Zelfregulerend leren implementeer je immers niet op 1-2-3. Zelfs de enthousiastelingen onder ons met de beste zelfregulerende vaardigheden die je je maar kan wensen, kunnen hulp gebruiken bij de toepassing in de eigen klaspraktijk.
Profiteer van dit traject waarin je stap voor stap meegenomen wordt in de belangrijkste inzichten en maak gebruik van de kracht van een groep gelijkgestemde professionals.
Er is veel ruimte tot interactie, feedback en leren van elkaar.
Na deze opleiding heb je de belangrijkste spelregels in handen om op jouw school, met jouw leerlingen weer een stapje verder te zetten.
Doelstellingen
De deelnemers:
- beargumenteren waarom zelfregulerend leren extra aandacht verdient;
- onderzoeken en versterken de eigen motivatie om met ZRL aan de slag te gaan;
- definiëren wat zelfregulerend leren inhoudt en herkennen de vaardigheden bij zichzelf en hun leerlingen;
- maken zelfregulerend leren zichtbaar op de eigen school en in de eigen klas;
- (her)ontwerpen hun lessen op basis van de principes van een effectieve ondersteuning van zelfregulerend leren;
- koppelen de theorie aan de praktijk via diverse voorbeelden aangeleverd door de trainer en gedeeld tussen de andere deelnemers;
- inventariseren hun huidige aanpak en krijgen concrete ideeën om de impact van hun ondersteuning nog te versterken.
Deelnemers krijgen de kans hun eigen casussen in te brengen en feedback te vragen.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, medewerkers van leersteuncentra, zorgleraren, leercoaches… uit het secundair onderwijs. Kortom, iedereen die betrokken is bij de begeleiding van het leerproces. Er is geen specifieke voorkennis vereist. We activeren de aanwezige voorkennis en sluiten de vorming daarop aan.
Begeleiding
Jeltsen Peeters is oprichter en trainer bij At the Heart of Learning waar ze scholen begeleidt omtrent zelfregulerend leren. Ze schreef het boek Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Ten slotte is ze professor onderwijsinnovatie en schoolontwikkeling aan de Vrije Universiteit Brussel en Universiteit Gent.
Praktisch
Deze cursus loopt over 5 dagen.
Cursuscode:
24/LZG/061ACursusmateriaal en lunch (lesdag 1 - 3 - 5) inbegrepen. Lesdag 2 en 4 vinden plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 495 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Op lesdag 1 - 3 - 5 breng je jouw laptop mee.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Er wordt gewerkt met opdrachten tussen de sessies door. Voor de eerste lesdag is geen voorbereiding nodig.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 14 november 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
donderdag 5 december 2024 |
09:30u |
11:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
vrijdag 10 januari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
donderdag 6 februari 2025 |
09:30u |
11:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
maandag 24 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.