Je bent hier:
Woorden tellen. Hoe woordenschatverwerving stimuleren in de lessen Engels, Frans of Duits?
Woorden tellen. Hoe woordenschatverwerving stimuleren in de lessen Engels, Frans of Duits?
Woordenschatkennis is een sleutelcomponent voor taalvaardigheid. We weten dat woordenschatkennis sterk bepalend is voor goed lees- en luisterbegrip, maar ook voor schrijf- en spreekvaardigheid. Wie weinig woorden in de vreemde talen kent, zal ook weinig communicatieve taken naar behoren kunnen uitvoeren. In deze sessie gaan we in op het aantal woorden dat je nodig hebt om die taken tot een goed einde te brengen. Vervolgens bespreken we methodes om effectief woordenschatonderwijs te realiseren.
Programma
- Woordenschatdoelstellingen voor lezen, tv kijken, informele gesprekken, hoorcolleges.
- Beschikbare woordenschattoetsen
- Woordenschatkennis Engels / Frans bij leerlingen
- Methoden om woordenschatverwerving aan te moedigen tijdens lees- en luisteractiviteiten
- Expliciet, gericht woordenschatonderwijs
Het wordt een interactieve nascholing waarin deelnemers ook zelf aan de slag gaan.
Doelstellingen
De deelnemers
- hebben inzicht in de rol van woordenschat voor taalvaardigheid;
- kunnen concrete woordenschatdoelstellingen formuleren voor verschillende vaardigheden;
- zijn vertrouwd met de cognitieve processen van woordenschatverwerving en weten hoe ze die processen via didactische methodes kunnen beïnvloeden en bevorderen;
- zijn vertrouwd met tools voor woordenschatonderwijs en met woordenschattoetsen en kunnen die inzetten in de klaspraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten Engels, Duits, Frans s.o.
Beleidsmedewerkers, pedagogische begeleidingsdiensten, …
Begeleiding
Elke Peters is als hoofddocente verbonden aan de KU Leuven. ZIj is hoofd van de onderzoeksgroep Taal, onderwijs & samenleving. Haar onderzoeksexpertise is vreemdetaalverwerving en woordenschatverwerving. Zij is auteur van het boek Woordenschat aanleren in een vreemde taal. Hoe doe je dat?
Praktisch
Cursuscode:
22/TAL/036ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 8 november 2022 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.