Je bent hier:
Woorden, daar begint het mee. Het belang van sterk woordenschatonderwijs voor laaggeletterde anderstalige jongeren
Woorden, daar begint het mee. Het belang van sterk woordenschatonderwijs voor laaggeletterde anderstalige jongeren
(Laaggeletterde) anderstalige jongeren moeten op korte tijd een heleboel woorden leren. Maar welke woorden krijgen voorrang? Hoe leer je woordenschat best aan? En hoe zorg je ervoor dat de leerlingen de woorden niet alleen begrijpen, maar ook kunnen gebruiken?
Programma
In deze sessie gaan we dieper in op het belang van een rijke woordenschat voor wie in een tweede taal leert lezen en schrijven. Aan de hand van enkele kritische vragen lichten we concrete richtlijnen van effectieve woordenschatinstructie toe:
- Welke woorden verdienen voorrang?
- Hoe breng je woordenschat het best aan?
- Waarom volstaat een brede woordenschat niet, maar is ook de diepte belangrijk?
- Hoe kan je laaggeletterde jongeren woordenschat actief laten inoefenen?
- Waarom moet je ook aandacht schenken aan woordleerstrategieën?
Elke richtlijn wordt rijkelijk geïllustreerd met concrete werkvormen en getuigenissen uit de klaspraktijk.
Deze workshop vertrekt vanuit het onderwijs aan laaggeletterde jongeren, maar is ook voor leerkrachten OKAN en basiseducatie interessant.
Doelstellingen
De deelnemers
- kunnen kritisch kijken naar het woordenschataanbod van hun eigen cursus of leergang;
- kunnen voor hun doelgroep relevante woordenschat selecteren;
- kennen de nadelen van het aanbrengen van woordenschat in enge thema’s;
- kennen het verschil tussen een brede en diepe woordenschat;
- kennen verschillende activerende werkvormen die een brede en diepe woordkennis faciliteren;
- kennen het belang van woordleerstrategieën voor laaggeletterde leerlingen en kunnen dit vertalen naar de klaspraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten NT2
Begeleiding
Marit Trioen, lesgever aan laaggeletterde anderstalige jongeren bij OKAN Sint-Niklaas, wetenschappelijk medewerker aan de Antwerp School of Education.
Praktisch
Cursuscode:
19/NT2/019ADeze nascholing was oorspronkelijk gepland op 25/03/2020, maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.
Beperkt aantal deelnemers!
Drank en syllabus inbegrepen.
Jouw bijdrage: 50 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 23 september 2020 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 2 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.