Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Wetenschappen / Biologie   Wetenschappelijke manieren van denken en werken: Big Ideas – Great STEM

Wetenschappelijke manieren van denken en werken: Big Ideas – Great STEM

Vakoverschrijdend lesgeven in STEM of in een clusterleerplan? Hoe zorg je voor samenhang, hoe breng je een lijn in de verschillende inhouden en werkwijzen van de betrokken disciplines?  
Die uitdagingen stonden ook centraal in het project 'Big ideas, Great STEM’ dat ontwikkeld werd door de lerarenopleiding van de Universiteit Gent, Arteveldehogeschool, HoGent en HoWest. Tijdens deze sessie maak je kennis met de tools ontwikkeld in dit project.

Programma

Je maakt op een interactieve manier kennis met de grote ideeën (big ideas) die een fundament geven aan de verschillende wetenschappelijke disciplines.
We bekijken kort de inspiratiebronnen voor deze tools (Next Generation Science Standards, Project2061, Big Ideas in Science Education…). Je leert werken met een reeks vakoverschrijdende concepten zoals patronen, modellen, schaal, structuur en functie... die leerlingen helpen om zoals een wetenschapper te denken. Je ontdekt eveneens hoe deze tools jou als leerkracht kunnen helpen om lessen te structureren en je te verdiepen in onderwerpen buiten je eigen vakgebied.
We voorzien ook praktische voorbeelden die illustreren hoe je met deze tools aan de slag kan gaan.

Programma:

  • kernideeën inzetten om samenhang te creëren;
  • wetenschappelijke vaardigheden - een overkoepelende leerlijn;
  • onder de motorkap van wetenschappelijk denken: systeemdenken en cross-cutting concepts.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • een leerproces binnen wetenschappen of STEM vormgeven aan de hand van specifieke 'denkgereedschappen' (oa. systeemdenken en cross-cutting concepts);
  • kernideeën inzetten om samenhang te creëren;
  • wetenschappelijke vaardigheden gebruiken in een overkoepelende leerlijn.

Doelgroep

Leerkrachten wetenschappen en STEM in het secundair onderwijs.

Begeleiding

John De Poorter – Lerarenopleider fysica en onderzoeker aan Artevelde Hogeschool en medewerker wetenschapsdidactiek aan UGent.

Jouri Van Landeghem – Lerarenopleider fysica/natuurwetenschappen/STEM aan de lerarenopleiding Hogeschool Gent en onderwijsbegeleider fysica aan UGent.

Praktisch

Cursuscode: 19/FYS/031A

Drank en syllabus inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers.


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 19 februari 2020 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen