Je bent hier:
Welbevinden van leerlingen onder druk. Hoe kan je iets voor hen betekenen?
Welbevinden van leerlingen onder druk. Hoe kan je iets voor hen betekenen?
Op school vang je ongetwijfeld meer en meer signalen op over leerlingen die zich niet goed in hun vel voelen en van wie het welbevinden onder druk staat. De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat leerlingen meer internaliserende (depressiviteit, angst…) en externaliserende (bv. probleemgedrag) problematieken vertonen. Het versterkt de indruk dat ze het vooral gevoelsmatig moeilijk hebben en eerder leefachterstand of leefvertraging vertonen waardoor hun 'leer-kracht' geleidelijk aan wegsijpelt. Hoe kan je iets voor hen betekenen?
Programma
Via een interactieve manier van werken met kadering, reflectie en oefening, ga je op zoek hoe jij vanuit de school iets kan betekenen voor jongeren die het moeilijk hebben, leer je een klankbord voor hen te creëren en verwerf je tools om hun welbevinden en veerkracht te versterken en van daaruit hun 'leer-kracht' op te krikken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing...
- benoem je wat welbevinden inhoudt en hoe dit in relatie staat met veerkracht en 'leer-kracht';
- herken je uitingswijzen van welbevinden dat onder druk staat;
- zie je het belang in van ontwikkelings- of groeigericht begeleiden om de leef- en leervertraging aan te pakken;
- ontwikkel je een ondersteunend klankbord voor deze jongeren;
- ga je met tools aan de slag om het welbevinden en de veerkracht van jongeren te versterken.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, CLB-medewerkers en ondersteuners secundair onderwijs.
Begeleiding
Wim De Breucker is klinisch psycholoog - seksuoloog, nascholer en heeft een ruime ervaring met socio-emotionele begeleiding van jongeren (WEB, Begeleidings- en Vormingscentrum).
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/SEB/099ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 20 januari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
dinsdag 25 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.