Je bent hier:
Wegwijs in (beginnende) psychopathologische problemen bij leerlingen
Wegwijs in (beginnende) psychopathologische problemen bij leerlingen
Leerlingen brengen heel veel tijd op school door. We kennen onze leerlingen, we willen hen graag warm begeleiden naar een zo krachtig mogelijke leer- en leefweg. Soms voelen of zien we dat er iets aan de hand is waar we niet meteen de vinger op kunnen leggen. Er is iets, maar wat …? Onwelbevinden? Gewoon wat normale veranderingen?
We wisselen af tussen korte theoretische omkadering van veel voorkomende psychopathologie bij leerlingen en eigen casussen, waarbij we altijd de vertaling maken naar je eigen werkvloer.
Programma
Het is belangrijk om (beginnende) psychopathologie bij leerlingen te herkennen. Een leerlingenbegeleider is geen therapeut maar kan wel helpen om signalen te bundelen die mogelijks wijzen op een ontwikkeling waarbij externe begeleiding aangewezen is. Ook voor collega’s in de klas kan de leerlingenbegeleider handvaten in communicatie en omgang aanreiken.
We vertrekken bij een normale ontwikkeling. We staan stil bij enkele vaak voorkomende psychische aandoeningen waar leerlingen aan kunnen lijden (bv. persoonlijkheidsgerelateerde problemen, eetstoornissen, angst- en stemmingsstoornissen, hechtingsstoornissen). Tegelijk blijven we binnen het zorgcontinuüm en respecteren we de schoolbrede samenwerking met CLB, ondersteuners en andere betrokkenen.
Tijdens de nascholing is er ruimte voor casusbespreking vanuit een oplossingsgerichte intervisiemethodiek.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing...
- sta je open voor signalen van psychopathologie bij leerlingen;
- herken je enkele vaak voorkomende (beginnende) psychopathologische problemen bij leerlingen;
- verwerf je taal om deze problemen in gesprek te brengen;
- start je met (een sociale kaart met) actuele informatie;
- kan je met collega’s in gesprek gaan over signalen van psychopathologie bij leerlingen.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, vertrouwensleerkrachten en zorgcoördinatoren lager en secundair onderwijs.
Begeleiding
Ann Geentjens, klinisch psychologe, voormalig leerkracht psychologie en gesprekstechnieken, voormalig leerlingenbegeleider, educatieve medewerker CNO.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/SEB/100ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 20 mei 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
dinsdag 3 juni 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.