Je bent hier:
Verminder off-task gedrag in de klas (afgelast)
Verminder off-task gedrag in de klas (afgelast)
Je kent het wel: leerlingen die met allerlei dingen bezig zijn, behalve met de lesinhoud. Dit noemt men off-task gedrag. Maar hoe kan je voorkomen dat je leerlingen off-task gedrag stellen? Daar gaan we tijdens deze nascholing mee aan de slag. Met theoretische handvaten en praktijkgerichte oefeningen werken we rond content development (hoe bouw je het aanleren van een bepaalde taak op) en kwaliteitsvolle instructies die off-task gedrag bij de leerlingen kunnen verminderen.
Programma
Tijdens de nascholing wordt vanuit enkele theoretische kaders het gegeven van off-task gedrag toegelicht. Je krijgt hierbij heel wat voorbeelden uit de praktijk. Onderzoek toonde reeds aan dat de instructies die de leerkracht geeft impact kunnen hebben op off-task gedrag. Daarom ga je in deze nascholing concreet aan de slag met die instructies. Specifiek focus je op content development (hoe bouw je het aanleren van een bepaalde taak op) en de kwaliteit van instructies (wat maakt dat een instructie kwaliteitsvol is?). Daarna zet je de theorie om in de praktijk en maak je onder begeleiding een visuele weergave van taakprogressie/leerlijn (content map) die voldoende rekening houdt met de opbouw van de taken en ruimte laat voor individuele aanpassingen op het niveau van de leerling. Dit alles wordt gedemonstreerd aan de hand van een onderzoek aan de hogeschool, waarbij aan leerkrachten LO een workshop rond dans gegeven werd.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht verworven in het off-task gedrag van je leerlingen;
- herken je de antecedenten en gevolgen van off-task gedrag;
- ontleed je taken in kleinere deeltaken of bouwstenen die het leren bevorderen;
- stel je een visuele weergave op van taakprogressie/leerlijnen (content map);
- begrijp je hoe jouw vakkennis impact heeft op het gedrag en leren van de leerlingen;
- weet je welke elementen een kwaliteitsvolle instructie omvat.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, sportleerkrachten en ondersteuners uit het (buitengewoon) lager onderwijs. Er is geen specifieke voorkennis vereist. Wij vertrekken met onze voorbeelden vanuit de les lichamelijke opvoeding, maar de aangeboden kennis is zeker ook van toepassing op andere lesdomeinen.
Begeleiding
Zachary Ergish werkt als onderzoeker bij Hogeschool UCLL binnen het onderzoekscentrum Inclusive Society en voert er projecten rond inclusief onderwijs uit. Aan de KU Leuven behaalde hij zijn master in Adapted Physical Activity met een focus op pedagogie. Eerder was Zachary een skileraar en trainer voor mensen met een beperking.
Flore Geukens is doctor in de psychologie en werkt als onderzoeker bij het expertisecentrum Inclusive Society van Hogeschool UCLL. Hier voert ze praktijkgericht onderzoek uit en bestudeert ze onder andere het off-task gedrag van leerlingen in het buitengewoon onderwijs tijdens de lessen LO.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Je kan alvast enkele voorbeelden van off task gedrag in jouw lessen op voorhand bedenken.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.