Je bent hier:
Verhoog het leerrendement en de motivatie van je leerlingen met Classcraft
Verhoog het leerrendement en de motivatie van je leerlingen met Classcraft
Vinden jouw leerlingen de leerinhoud van je vak moeilijk of saai? Zijn je leerlingen minder gemotiveerd voor jouw vak en uit zich dat soms in ongewenst gedrag? Met Classcraft creëer je een virtuele leeromgeving op maat van jouw leerlingen waarbij je door middel van spelelementen inzet op een verhoogd leerrendement en meer motivatie.
Programma
Je ervaart eerst als leerling de Classcraft-omgeving. Je onderzoekt de mogelijkheden aan de hand van getuigenissen van leerlingen en weegt de voor- en nadelen af. Dit link je aan richtlijnen voor ‘gamification’ als effectieve onderwijsaanpak.
Vervolgens werk je zelf een Classcraft-omgeving uit voor jouw leerlingen. Daarbij vertrek je van de leerdoelen. Daarna breng je de beginsituatie van jouw klasgroep(en) in kaart en benoem je het gewenste gedrag en de gewenste attitudes die je bij jouw leerlingen wilt stimuleren. Eens je spelomgeving ingesteld is, herwerk je eigen lesmateriaal tot gedifferentieerde leerpaden en formatieve testen. Tot slot werk je aan de hand van richtlijnen een onderwijsaanpak uit waarin het werken in de Classcraft-omgeving is geïntegreerd.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- stel je alle functionaliteiten van jouw Classcraft-omgeving in i.f.v. een verhoogd leerrendement en/of een verhoogde motivatie;
- ontwerp je op basis van je bestaande lesmateriaal online leerpaden en formatieve toetsen in Classcraft;
- werk je een gerichte onderwijsaanpak uit om Classcraft te integreren in jouw lessen;
- benoem je voor- en nadelen van het gebruik van gamification in je lessen.
Doelgroep
Je geeft les in het secundair onderwijs en je vindt het uitdagend om een spelelement binnen te brengen in je lessen. Voorkennis van Classcraft is niet verreist.
Begeleiding
Kaat Rykaert is leerkracht Nederlands en podiumkunsten en pedagogisch ondersteuner ICT aan het Sint-Norbertusinstituut in Duffel. Ze is mediacoach met een grote interesse in EdTech, effectieve didactiek en gamification. Daarnaast werkt Kaat als auteur voor Digitale Methode.
Praktisch
Cursuscode:
22/OND/142ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop (met voedingskabel), toegang tot eigen bestaand lesmateriaal dat omgevormd kan worden tot digitaal materiaal
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 20 maart 2023 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.