Je bent hier:
Vergaderen mét resultaat
Vergaderen mét resultaat
In deze praktijkgerichte nascholing leer je hoe je het maximale uit je vergaderingen kan halen, welke technieken je daarvoor kan inzetten en hoe je het verloop (en dus de effectiviteit) van een overleg kan beïnvloeden. Na een korte theoretische introductie gaan we met concrete cases aan de slag d.m.v. interactieve oefeningen en rollenspelen.
Programma
Efficiënt en productief overleg kan resultaatgericht zijn en tijdswinst opleveren. Jammer genoeg leiden sommige vergaderingen onvoldoende tot concrete resultaten. Oorzaken hiervan zijn verschillend, gaande van onduidelijke doelen, onduidelijke samenstelling van de groep tot het verlies van focus tijdens de vergadering zelf of het ontbreken van concrete besluiten op het einde van de vergadering. Daarom wordt deze vorm van overleg vaak als tijdverspilling beschouwd.
Deze onderwerpen komen aan bod:
- Wat is vergaderen eigenlijk?
- Waarom vergaderen we? Is vergaderen écht nodig?
- De optimale structuur en samenstelling voor een vergadering: de kritische aanwezige(n);
- Goed begonnen is half gewonnen: Waarom de voorbereiding minstens zo belangrijk is;
- De skillset van de deelnemers: communicatie (ook de non verbale), de rol van de voorzitter, omgaan met verschillen (discussie, dialoog, stoorzenders, boycot, machtsverhoudingen);
- Toolkit efficiënt vergaderen: planning, agenda, notulen, acties, follow up & feedback.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- ken je je eigen communicatiestijl;
- start je voorbereid aan een vergadering;
- gebruik je technieken om de vergadering in focus te houden;
- ga je bewuster om met vergaderverzoeken en -data.
Doelgroep
Onderwijsprofessionals uit basis-, secundair en volwassenenonderwijs die willen inzetten op effectief vergaderen mét resultaat.
Begeleiding
Roeland Van Kerckhove is master opleidings- en onderwijswetenschappen, oplossingsgericht coach (Coach-roel.org) en leidinggevende in het volwassenenonderwijs. Hij heeft ruim 12 jaar ervaring in het ontwikkelen van menselijk kapitaal in organisaties. Hij bouwde expertise op in thema’s als strategisch management, PMBOK projectmanagement (Ehsal Management School), leiderschap, groepsdynamica, organisatieontwikkeling en professionalisering van medewerkers.
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/269ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 14 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.