Zoek een nascholing
Je bent hier:   Van leerlingen lezers maken: Op weg naar krachtig leesonderwijs

Van leerlingen lezers maken: Op weg naar krachtig leesonderwijs

Het is ondertussen tot in elke leraarskamer doorgedrongen: Vlaamse leerlingen zijn steeds minder gemotiveerd tot lezen (PIRLS, PISA). Bovendien zijn ze er ook steeds minder vaardig in. Dat er iets moet gebeuren, is duidelijk. Wil jij ook je leesonderwijs versterken vanuit een gedragen lees- en taalbeleid? Samen ontdekken we hoe je de leesvaardigheid, de leesmotivatie en het leesgedrag van elke leerling kunt verbeteren.

Programma

Wat zijn de ingrediënten van krachtig leesonderwijs? Hoe start je binnen je school met een taal-leesbeleid? Wat is een leesscan? Doorheen deze tweedaagse nascholing zoom je in op verschillende stappen die je als schoolteam kunt doorlopen om een leesbeleid op te starten en uit te rollen. We delen ervaringen en inzichten vanuit verschillende scholen en nodigen je uit om actief na te denken over je eigen leesonderwijs. Zo ga je meteen van start met een schoolspecifiek leesverhaal.

Op dag 1 gaan we dieper in op de verschillende pijlers van krachtig leesonderwijs. We lichten toe hoe je het leesbeleidsproces op je school kunt opstarten. Hoe kom je tot een gedeelde visie? Hoe ziet een leesbeleidsplan eruit? Hoe kun je een schoolspecifieke leesvisie vertalen naar een krachtige leesonderwijspraktijk?

Op dag 2 koppelen we eerst terug naar de stand van zaken van het leesbeleidsproces op je school. Daarna verdiepen we ons in een rijk leesaanbod en een rijke leesomgeving. Hoe ga je met rijk tekstmateriaal aan de slag om de taal- en leesontwikkeling van je leerlingen te stimuleren?

Ter ondersteuning van deze nascholing gebruiken we het boek Van leerlingen lezers maken waarin je over elke pijler van krachtig leesonderwijs verdiepende inzichten kunt lezen.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • heb je inzicht in de pijlers van krachtig lees- en taalonderwijs;
  • zet je een leesbeleidsproces op en rol je dit uit op je school;
  • ken je het instrument De Leesscan;
  • leg je de basis voor een leesbeleidsplan;
  • ken je de criteria van een rijk leesaanbod en een motiverende leesomgeving;
  • zet je rijke teksten in om de lees- en taalontwikkeling te bevorderen.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers uit het gewoon basisonderwijs

Begeleiding

Iris Vansteelandt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool. Ze is postdoctoraal medewerker aan de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van Universiteit Gent. Iris ondersteunt scholen op de werkvloer met lees- en taalonderwijs, is betrokken bij 'De Leesscan' en werkt als leesonderwijsexpert voor Iedereen Leest.

Jona Hebbrecht is lerarenopleider aan hogeschool Odisee en coördinator van het onderzoeksproject De Leesscan. Jona begeleidt scholen bij het versterken van lees- en taalonderwijs en werkt als leesonderwijsexpert voor Iedereen Leest. Als educatief auteur werkte Jona mee aan verschillende lees- en taalmethodes.

Iris en Jona zijn co-auteur van de handboeken Van leerlingen lezers maken en 'Volop Taal, Didactiek Nederlands voor de lagere school'.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 23/BAS/091A

Cursusmateriaal en lunchbox inbegrepen.
Incl. het handboek 'Van leerlingen lezers maken'.

Als je op CDE aangepaste maaltijdwensen hebt, vul deze dan op jouw portaal in of vermeld dit in het opmerkingenveld.


Jouw bijdrage: 267 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 26 oktober 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
dinsdag 12 december 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid