Je bent hier:
Van lager naar secundair onderwijs: hindernissen en opportuniteiten binnen wiskunde
Van lager naar secundair onderwijs: hindernissen en opportuniteiten binnen wiskunde
In het basisonderwijs starten we in het vak wiskunde met verschillende onderwerpen die in het secundair onderwijs een vervolg krijgen. Toch lijkt het vaak alsof leerlingen weinig of zelfs geen kennis hiervan meenemen. Dit heeft onder andere te maken met een andere aanpak, verwoording en abstractiegraad die we in beide onderwijsvormen hanteren.
In deze nascholing gaan we in op hoe je enerzijds leerlingen in het basisonderwijs beter kan voorbereiden op deze stijgende abstractie en anderzijds hoe je kennis die leerlingen al meekregen, beter kan benutten om nieuwe kennis op te enten.
Programma
We leggen enkele concrete voorbeelden uit verschillende leerdomeinen van wiskunde (meten, meetkunde, getallenkennis en bewerkingen) op tafel en geven een beeld van hoe die zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs invulling krijgen.
Daarna zoek je samen met enkele collega’s uit hoe je deze kennis bij leerlingen beter kan voorbereiden of verder ontwikkelen.
Tot slot delen we onze ideeën in de grotere groep en diepen we ze verder uit.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je beter zicht op hoe jouw leerstof een vervolg krijgt (basisonderwijs);
- heb je beter zicht op hoe de basis gelegd wordt voor jouw leerstof (secundair onderwijs);
- kies je, vanuit een aantal alternatieven, voor een andere aanpak van specifieke onderwerpen;
- leid je leerlingen doelgerichter toe naar een stijgende abstractiegraad binnen wiskunde.
Doelgroep
Leerkrachten uit de 3de graad van het lager onderwijs en leraren uit de 1ste graad van het secundair onderwijs. Ervaring van meer dan een jaar in één bepaalde klas of zicht op (wiskunde)inhouden over verschillende jaren heen is wenselijk, maar geen vereiste.
Begeleiding
Els Van Emelen is lector didactiek wiskunde in de opleiding Bachelor Lager Onderwijs van UCLL in Diepenbeek. Daarnaast is ze als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Art of Teaching van UCLL.
Michèle Dexters is van opleiding o.a. leraar lager onderwijs en werkzaam als lector didactiek wiskunde in de opleiding Bachelor Lager Onderwijs van UCLL in Diepenbeek. Daarnaast is ze als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Art of Teaching van UCLL.
Praktisch
Cursuscode:
25/WIS/081A
Kan je tijdens het inschrijvingsproces bij de optie 'opmerkingen' aangeven of je uit de 3de graad lager onderwijs of uit de 1ste graad secundair onderwijs komt? Dank alvast!
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eventueel je huidige werkboeken
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 25 maart 2026 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Goed om te weten
Mogelijk vind je deze nascholingen ook interessant!
"Masterclass wiskunde: het wat, hoe en waarom van effectieve wiskundedidactiek in het basisonderwijs" (25/BAS/147A),
"Bewegend aanvankelijk lezen en rekenen, doe je mee?" (25/BAS/103A),
"Spelenderwijs lineair meten en datamanagement met kleuters" (25/BAS/137),
"Rekenmoeilijkheden in het derde leerjaar herkennen, begrijpen en opvangen" (25/LAG/082),
"Rekenzwakke leerlingen vaardig maken met kommagetallen" (25/LAG/083),
"Breuken zetten de rekenwereld op zijn kop" (25/LAG/173),
"Metend rekenen en meetkunde... geen enkele (rekenzwakke) leerling ontsnapt eraan" (25/LAG/174),
"Hoe help je rekenzwakke kinderen in het eerste leerjaar?" (25/LAG/205),
"Dyscalculie en rekenangst: een domino-effect?" (25/LAG/195)
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.