Je bent hier:
Van dummy tot durver: digitale tools zinvol inzetten in de les
Van dummy tot durver: digitale tools zinvol inzetten in de les
Digitalisering, Digisprong, technologie en onderwijs ... Ook bij jou op school heb je het er allicht vaak over, maar wanneer zet je technologie nu beter wel en beter niet in? Hoe kan technologie je les versterken of zelfs transformeren? Ontdek tijdens deze interactieve sessie hoe je digitale tools slim en doelgericht inzet om je lessen te verrijken of zelfs te transformeren. Of je je nu een totale digitale dummy voelt, een onverschrokken digitale durver, of iemand die vanuit het beleid meedenkt over digitalisering, na deze nascholing ga je vol nieuwe ideeën en met een bruikbaar kader terug naar je school én je klas.
Programma
Tijdens de sessie ga je in op een aantal concrete vragen. Hoe kies je de juiste tool? Hoe kan technologie leerlingen activeren? Hoe zet je digitale tools in om feedback te geven? Hoe gebruik je digitale dashboards? Hoe pak je professionalisering van collega’s aan?
Naast een degelijke evidence-informed basis krijg je een aantal digitale tools aangereikt en concrete voorbeelden van hoe leerkrachten uit verschillende scholen en contexten technologie zinvol inzetten tijdens hun lessen. Bovendien is er ruimte om zelf te reflecteren en ideeën uit te wisselen. Verwacht geen knoppensessie of tooltjeskermis, wel een enthousiaste hands-on aanpak. Net zoals in een sterk schoolteam ga je samen aan de slag en leer je van elkaar.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- weet je hoe je een goede digitale tool kan kiezen om je lesdoel te bereiken;
- kan je bewuste keuzes maken op vlak van digitalisering;
- weet je welke tools je kan inzetten om leerlingen te activeren en hoe je dashboards kan inzetten;
- weet je welke tools je kan inzetten om leerlingen te ondersteunen en om feedback te geven;
- krijg je handvaten aangereikt om schoolbreed aan de slag te gaan vanuit een gedeelde visie.
Doelgroep
Deze nascholing is toegankelijk voor een breed publiek. Zowel leerkrachten die zich erg onzeker voelen over omgaan met technologie in de klas als leerkrachten die al meer ervaring hebben of die de functie van pedagogisch ICT-coördinator op zich nemen, zijn welkom. Het doel is om de verschillende doelgroepen samen te brengen en met elkaar in gesprek te gaan over technologie in het onderwijs.
Begeleiding
Mitte Schroeven was 16 jaar lang leerkracht Nederlands en was altijd al geïnteresseerd in de meerwaarde van digitale tools. Ze is samen met Griet Bogaert de auteur van het boek Digitale Didactiek Hoe?Zo! en mede-auteur van Wijze Lessen Digitale Didactiek. Ze werkt momenteel ook voor het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More waar ze vormingen geeft over effectieve (digitale) didactiek en ze werkte als gastdocent in het postgraduaat Digitale Didactiek bij Howest en PXL.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/205ACursusmateriaal inbegrepen, inclusief handboek 'Digitale didactiek. Hoe? Zo! 30 manieren om je lespraktijk te versterken met technologie'. LannooCampus. G. Bogaert, M. Schroeven (2024). Winkelwaarde € 29,99.
Jouw bijdrage: 81 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 19 februari 2025 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.