Je bent hier:
Systemisch én beheersbaar leiding geven: orde in de chaos
Systemisch én beheersbaar leiding geven: orde in de chaos
Dat een school managen complex en fascinerend is, lijdt geen twijfel. Van schoolleiders wordt immers verwacht dat ze een geïntegreerd en samenhangend beleid voeren met oog voor kwaliteitsontwikkeling en effecten tot op de klasvloer. Het is daarbij niet vanzelfsprekend om een heldere visie en strategie te ontwikkelen én tegelijk de dagelijkse werking op te volgen. Wil je graag ontdekken hoe je het geheel op een overzichtelijke manier soepel draaiende kan houden met aandacht voor korte- en langetermijneffecten? Via het volgen van deze nascholing krijg je alvast enkele bruikbare tools.
Programma
In deel 1 krijg je via een inspirerende metafoor de complexiteit van schoolmanagement ontrafeld. Een systemische benadering faciliteert hierbij de beheersbaarheid waardoor er meer ruimte komt voor het zorgvuldig selecteren van netwerkpartners en voor het benutten van mooie kansen.
In deel 2 ontdek je het belang van een sterke visie met kernwaarden. Je reflecteert over samenhang en spanningsvelden tussen beleidsdomeinen en -processen die deel uitmaken van het operationeel beleid en de dagelijkse routine. Vervolgens krijg je handvaten om zorg te dragen voor deze processen.
In deel 3 krijg je zicht op de strategische beleidsvoering, met tips en tricks voor de ontwikkeling van een strategisch plan, de uitrol ervan en de uiteindelijke oplevering.
Elk deel biedt ruimte voor eigen inbreng, onderlinge afstemming, korte reflecties en koppeling aan de eigen schoolorganisatie.
Doorheen de nascholing worden linken gelegd met relevante theoretische kaders.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- herken je het belang van bepaalde houvasten en richtinggevers en onderscheid je de verschillende beleidvoeringsprocessen binnen een systemisch geheel;
- kan je de beleidsvoeringsprocessen koppelen aan het ROK;
- begrijp je de samenhang tussen verschillende beleidsdomeinen en de mogelijke spanningsvelden daartussen;
- heb je inzicht in de ontwikkeling van een strategisch plan en zie je praktische mogelijkheden voor uitwerking en opvolging;
- beschik je over handvaten om op een aangename en flexibele manier de school operationeel draaiende te houden en tegelijkertijd de organisatiedoelen te bereiken.
Doelgroep
(Adjunct-)directies en beleidsmedewerkers uit alle niveaus.
Zowel voor startende leidinggevenden als voor wie reeds enige tijd aan de slag is als leidinggevende, kan de systemische benadering inspirerend zijn.
Begeleiding
Tally Nuytten heeft 25 jaar ervaring als schooldirecteur en neemt momenteel een coachende rol op binnen de scholengemeenschap CKSA. Deze coaching is gericht naar leidinggevenden en focust inhoudelijk op beleidsplanning en efficiënte beleidsvoering via een systemische benadering.
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/303ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen beleidsmateriaal (digitaal)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 16 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.