Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Wetenschappen / Biologie   STEM@SCHOOL: project museumbeveiliging

STEM@SCHOOL: project museumbeveiliging

- Hoe maak je de 'ingenieur' in je leerlingen wakker?

- Hoe laat je je leerlingen wiskunde meer 'beleven'?

- Wat houdt de uitdaging in deze module precies in?

- Hoe maak je optimaal de link tussen wiskunde/fysica en STEM in deze module?

- Hoe kan je je jaarplanning van wiskunde/fysica eenvoudig aanpassen aan het STEM-project?

- Hoe bouw je deze module best op?

- Wat is een concrete timing/planning voor deze module?

- Welke programma's en toestellen kan je gebruiken en hoe werken die?

- Welke practica komen aan bod?

Programma

Tijdens deze nascholing kom je te weten hoe je in het STEM@SCHOOL project 'museumbeveiliging' de leerstof wiskunde en fysica koppelt aan techniek om zo de 'ingenieur' in je leerlingen wakker te maken. Daarbij leggen we de nadruk op de inhoud en de opbouw van het project, het opbouwen van de jaarplanning voor wiskunde en fysica en de concrete planning van het project. Bovendien wordt info gegeven over hoe je een lightbox kan laseren, eenvoudig een te beveiligen 'kunstwerk' kan maken om te 3D-printen. Er wordt getoond hoe je samen met de leerlingen tot de ingewikkelde 'Master formula' kan komen, hoe je Geogebra kan gebruiken als controle van je berekeningen en welke materialen en toestellen je nodig hebt. Samen bekijken we de uitgewerkte museumbeveiliging. Je krijgt daarbij ook cursusmateriaal mee naar huis.

Doelstellingen

De deelnemer

- krijgt een overzicht van de inhoud van de module;

- kan de jaarplannen wiskunde en fysica aanpassen aan het STEM-project;

- weet concreet welke leerstofonderdelen en leerplandoelstellingen uit wiskunde en fysica in het project aan bod komen;

- krijgt inzicht in de opbouw van het project;

- maakt kennis met een programma om een te laseren ontwerp te maken;

- maakt kennis met een programma om een ontwerp te maken om te 3D-printen;

- weet hoe je samen met de leerlingen tot de Master formula kan komen;

- kent een mogelijke opstelling van de volledige museumbeveiliging.

Doelgroep

Leerkrachten wiskunde, fysica en STEM van het eerste leerjaar van de tweede graad aso en tso.

Begeleiding

Nele Denayer is

* geaggregeerde in het lager secundair onderwijs;

* leerkracht wiskunde en STEM in de tweede graad aso richting wetenschappen;

* STEM-leerkracht sinds september 2015;

* van in het begin betrokken bij het STEM@SCHOOL-project van de KU Leuven, de Universiteit Antwerpen, het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en het GO!

Praktisch

Cursuscode: 19/STM/024A

Digitale syllabus en drank inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 11 februari 2020 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), PC-klas D.024 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen