Zoek een nascholing
Je bent hier:   STEM-project: DNA-mutaties wiskundig berekend

STEM-project: DNA-mutaties wiskundig berekend

In het STEM-project ‘DNA-mutaties wiskundig berekend’ wordt er vakoverschrijdend een link gelegd tussen biologie, wiskunde en informatica. Leerlingen krijgen hierbij een eerste introductie tot het gebruik van Python. Niet evident om als leerkracht hiermee aan de slag te gaan! Samen loodsen de lesgevers jou doorheen dit project dat werd ontwikkeld door educatieve masterstudenten en gefinaliseerd door educatief medewerkers van de UHasselt.

Programma

Om de drempels te verlagen lichten de lesgevers de verschillende onderdelen van het project toe. Ze trachten de biologiekennis van de leerkrachten wiskunde bij te spijkeren en leerkrachten biologie in te wijden in de wiskunde nodig om de DNA-mutaties te berekenen. Concreet bereken je baseverdelingen van een DNA-sequentie na generaties eerst op papier aan de hand van matrices en kansrekening. Daarna gaan we samen aan de slag met Python en tonen de lesgevers hoe dit wordt ingezet. Hierbij helpen ze je om de juiste software te installeren op je laptop en laten ze je zelf een stuk programmeren. Vervolgens bekijken we hoe een fylogenetische stamboom wordt opgesteld. Daarna gebruik je opnieuw Python om een stamboom te laten tekenen van soorten die je zelf kiest.

Het lesmateriaal van dit project omvat een leerlingenbundel met het nodige oefenmateriaal om zelfstandig aan de slag te gaan. Voor de leerkrachten is een uitgebreide bundel voorzien met de oplossingen en tips om het project te doorlopen. Dit project vergt een minimum van 8 lesuren en is gericht op de derde graad. Het kan zowel in het vijfde als het zesde middelbaar uitgevoerd worden.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • beschrijf je de bouw van een nucleotide en de vier basen van DNA;
  • leg je uit wat (punt)mutaties zijn;
  • gebruik je matrixmodellen om de baseverdeling van een DNA-sequentie te bepalen;
  • bepaal je mutatiekansen met behulp van kruistabellen en de wet van Laplace;
  • begeleid je leerlingen bij het installeren van Python en PyCharm Community Edition;
  • gebruik je de Python-functies print, len en count;
  • analyseer je een bestaand Python-script en leg je in eigen woorden uit wat de code doet;
  • licht je toe wat een fylogenetische stamboom is en hoe deze wordt opgesteld.

Doelgroep

Leerkrachten wiskunde en biologie uit de derde graad secundair onderwijs. Het is nuttig dat je enige basiskennis hebt over de bouw van DNA, matrices en kansrekening (wet van Laplace). Dit wordt kort herhaald tijdens de nascholing.

Begeleiding

Thomas Peeters studeerde af als educatieve master wiskunde aan de Universiteit Antwerpen, met reeds een bachelor wiskunde op zak. Tijdens zijn laatste stage behandelde hij dit project met leerlingen uit een vijfde jaar. Graag deelt hij zijn ervaringen met enthousiaste STEM-leerkrachten zodat zij hier ook mee aan de slag kunnen!

Kristel Heerwegh finaliseerde als educatief medewerker aan UHasselt dit STEM-project, ontwikkeld door educatieve masterstudenten, zodat leerkrachten hiermee aan de slag kunnen. Samen met Thomas Peeters testte ze dit project uit met leerlingen van het vijfde jaar op de middelbare school waar ze naast chemie ook STEM-projectwerk geeft.

Praktisch

Cursuscode: 25/STM/099A

Syllabus inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Opgeladen laptop

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 26 november 2025 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid