Je bent hier:
STEM en computationeel denken? Een perfecte match!
STEM en computationeel denken? Een perfecte match!
Deze nascholing werd uitgesteld van 1 februari naar 10 mei 2022!
‘Computationeel denken’ integreren in STEM-vakken is perfect haalbaar. Geschikte didactische werkvormen en toegankelijke activiteiten creëren, kan best uitdagend zijn. Geen nood! Tijdens deze nascholing maak je kennis met de concepten computationeel denken in de tweede graad. Je verkent inspirerende voorbeelden en je gaat hier zelf mee aan de slag. Met deze input heb je een stevige basis om met jouw leerlingen doelgericht aan de slag te gaan!
Programma
Op basis van enkele korte activiteiten fris je het STEM-kader en de basisconcepten computationeel denken van de eerste graad op. Vervolgens pas je zowel de principes van programmeren (sequentie, herhalingsstructuur, keuzestructuur) en de elementen van programmeertalen (variabelen, datatypes, operatoren, parameters, condities, procedures of functies) toe. Er worden zowel eenvoudige oefeningen in Scratch, als in MakeCode (zowel Blockbased als in JavaScript) als in Python gemaakt. In de namiddag ga je verder aan de slag met verschillende integratieopdrachten die je inspiratie bieden om nadien zelf computationeel denken in je STEM-vak te integreren. Na deze opstap steek je zelf de handen uit de mouwen en creëer je met de nodige tips en trucs een module met uitdagende, originele en plezante activiteiten.
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen via verschillende programmeeropdrachten voldoende inzicht in de principes van computationeel denken;
- integreren computationeel denken in STEM-opdrachten;
- gebruiken een grafische programmeertaal;
- bouwen een module computationeel denken geïntegreerd in STEM-activiteiten uit.
Doelgroep
Leerkrachten van de tweede graad secundair onderwijs.
Je beschikt over een beperkte kennis van de basisconcepten computationeel denken in de eerste graad.
Nood aan een opstapje om te weten wat computationeel denken precies inhoudt? Op 16 november gaat de online webinar ‘Computationeel denken? Haalbaar in jouw vak’ door waarbij de opgefriste programmeerconcepten toegepast worden op je vak. Voor beide nascholingen kan je je via de CNO-website inschrijven.
Begeleiding
Morgane Kruglanski en Elisa David zijn reeds vanaf de opstart van de coding-academy CodeFever en haar spin-off FTRPRF betrokken bij het ontwikkelen en onderwijzen van het lesmateriaal. De kennis die CodeFever jaarlijks overlevert aan 6.500 jongeren na de schooluren, wil FTRPRF graag vertalen naar het onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
21/STM/064A
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop en lader.
Gelieve zo snel mogelijk bijgevoegd formulier in te vullen zodat de lesgevers tijdig een account kunnen aanmaken:
https://forms.monday.com/forms/7e16cad14b852629d13aaac98d896399?r=use1
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 10 mei 2022 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.