Je bent hier:
Spraak- en taalontwikkelingsstoornis (STOS) binnen het secundair onderwijs
Spraak- en taalontwikkelingsstoornis (STOS) binnen het secundair onderwijs
Een spraak- en taalontwikkelingsstoornis (STOS – dysfasie) is een aangeboren taalontwikkelingsstoornis. Kinderen met deze ontwikkelingsstoornis verwerven spraak en taal erg moeizaam. Door problemen op vlak van mondelinge en schriftelijke taal komen deze leerlingen extra obstakels tegen binnen het schoolse leren. Dit alles heeft ook een invloed op hun dagelijks functioneren.
Aan de hand van inleefopdrachten die gekoppeld worden aan de theoretische achtergrond, trachten we je blik op een spraak- en taalontwikkelingsstoornis te verruimen. Door het opzetten van een ‘STOS-bril’, ervaar je zelf hoe het is om spraak- en taalproblemen te hebben. Na de inleefopdrachten reflecteren we kort over jouw ervaringen en geven we praktische tips. Tot slot passen we de opgedane kennis en ervaringen toe op concrete casussen. Er is tijd om vragen te stellen over situaties waarop je botst binnen het schoolse leren bij leerlingen in het secundair onderwijs.
Programma
Deel 1: theoretische achtergrond – d.m.v. theorie worden vragen als ‘Wat is STOS?’ of ‘Wat is de invloed van meertaligheid?’ beantwoord.
Deel 2: inleefopdrachten – Ervaar STOS (gebaseerd op het inleefcircuit ERVAAR TOS, ontwikkeld door Auris Groep – Nederland): hoe is het om een spraak- en taalontwikkelingsstoornis te hebben? Waar loop je dan precies tegenaan?
Deel 3: casusbespreking – met een STOS-bril wordt een eigen casus/observatie van een leerling met taalproblemen besproken. Vertaalslag van de talige problemen binnen de verschillende taalcomponenten naar jouw schoolcontext.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- kan je jongeren met een spraak- en taalontwikkelingsstoornis ondersteunen in hun schoolse en dagelijkse functioneren;
- ken je de theoretische basis van de spraak- en taalontwikkeling en wat er bij verwerving fout kan lopen;
- heb je inzicht in de moeilijkheden die leerlingen met een STOS kunnen ervaren;
- kan je de vertaalslag maken naar je eigen schoolcontext;
- ben je vaardig in het selecteren van mogelijke hulpmiddelen of ondersteuningsvormen voor leerlingen met STOS.
Doelgroep
Leerkrachten uit het secundair onderwijs die in aanraking komen met STOS: zowel taalleerkrachten als leerkrachten van praktijkvakken of andere algemene vakken die hun onderwijs meer aangepast willen maken voor leerlingen met spraak- en taalmoeilijkheden. Ook leerzorgcoaches, ondersteuners, leerlingenbegeleiders zijn meer dan welkom. Geen verdere voorkennis vereist.
Begeleiding
Hannah Gevers is werkzaam als logopediste in haar zelfstandige praktijk en is sinds 2020 ondersteuner in het onderwijs. Binnen haar zelfstandige praktijk behandelt ze taal-, leer- en articulatiestoornissen. Als ondersteuner werkt zij voornamelijk met leerlingen met een spraak- en taalontwikkelingsstoornis binnen lager en secundair onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
24/LZG/055ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
laptop en hoofdtelefoon/oortjes
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De deelnemers denken na over mogelijke casussen of vragen die ze graag willen bespreken. Dit kan een algemene vraag zijn maar ook meer specifieke vragen over bv. aanbreng van nieuwe woordenschat, zinsbouw stimuleren bij anderstalige nieuwkomers, inoefenen van auditieve synthese … Deze doelen worden bij voorkeur zo concreet mogelijk doorgegeven aan de lesgeefster, indien mogelijk een week voor de start van de vorming. Je ontvangt hierover nog communicatie van CNO.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 7 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.