Je bent hier:
Spellingsmoeilijkheden begeleiden in de lagere school
Spellingsmoeilijkheden begeleiden in de lagere school
Spellingsmoeilijkheden belemmeren in belangrijke mate de ontwikkelingskansen van kinderen. Je eigen gedachten kunnen formuleren en in tekstuele vorm weergeven, is in onze maatschappij een belangrijke vaardigheid. Kinderen met deze moeilijkheden hebben dan ook recht op onze kwaliteitsvolle ondersteuning.
Deze nascholing richt zich op de hulp die jij als zorgleerkracht aan kinderen met spellingsmoeilijkheden kan bieden. Leerkrachten vanaf het 3de leerjaar die met kleine groepjes aan de slag willen gaan, zullen veel uit deze nascholing halen.
Programma
In een eerste deel bespreken we het ontstaan van spelling en de moeilijkheden die kinderen bij het verwerven van de spellingsregels kunnen ondervinden. We bekijken hier ook hoe je een dictee kwalitatief kan analyseren.
Het grootste deel van de dag besteden we aan concrete spellingssituaties. Telkens bekijken we waarom het mis kan lopen en wat jij er binnen de zorg of in je eigen klas (met kleine groepjes) aan kan doen. Bij iedere topic bespreken we ook speelse oefenvormen. Achtereenvolgens bekijken we de spelling van de klankzuivere woorden, de open en gesloten lettergrepen, eind-d, omgaan met ei/ij, vervoeging van de werkwoorden en het opnemen van onthoudwoorden.
De aanpak die we binnen de nascholing bespreken, is erop gericht om naast de bestaande methode gebruikt te worden. Het praktische deel van deze cursus is in eerste instantie gericht op het begeleiden van kleine groepen kinderen (bv. in hoekenwerk).
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in het ontstaan van spellingsmoeilijkheden;
- ken je meerdere alternatieve instructiewijzen;
- ga je aan de slag met concrete ideeën voor speelse oefenvormen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit de 2de en 3de graad van het lager onderwijs.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Begeleiding
Hilde Heuninck werkt sinds 1982 als logopediste en specialiseerde zich volop in het begeleiden van kinderen met leermoeilijkheden. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen. Ze geeft heel frequent bijscholingen waarin ze de ervaring uit de therapeutische setting deelt met collega’s en leerkrachten.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/081ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 14 maart 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.