Schrijven is moeilijk? Alles over effectieve schrijfinstructie - live online nascholing (afgelast)
Schrijven kan je leren. En toch is het voor veel leerlingen geen eenvoudige klus om een gestructureerde en inhoudelijk sterke tekst neer te pennen. Hoe komt dat? En hoe kunnen we leerlingen zo optimaal mogelijk ondersteunen om vaardige schrijvers te worden?
Programma
Tijdens deze nascholing staan we kort stil bij de resultaten van een grootschalige bevraging omtrent de stand van zaken in het Vlaams schrijfonderwijs. Hoe ziet de schrijfinstructie van leerkrachten er uit en is die in overeenstemming met wat onderzoek naar voor schuift als effectief? Daarna gaan we tijdens de hands-on workshop aan de slag met Schrijftandem, een veelbelovende schrijfmethode voor vijfde- en zesdeklassers. Deze wetenschappelijk geteste methode is gebaseerd op twee belangrijke instructiepraktijken, namelijk expliciete of directe instructie en samenwerkend schrijven.
Doelstellingen
De deelnemers:
- weten hoe het schrijfproces is opgebouwd;
- weten wat wetenschappelijk onderzoek zegt over effectieve schrijfinstructie;
- kunnen leerlingen ondersteunen in het plannen, schrijven en reviseren van teksten;
- kunnen aan de slag met een aantal voorbeeldlessen van Schrijftandem.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs 2de en 3de graad, zorgcoördinatoren, directie/beleidsmedewerkers.
Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Fien De Smedt, postdoctoraal onderzoeker, verbonden aan de onderzoeksgroep ‘Taal, Leren, Innoveren’ van de vakgroep Onderwijskunde (Universiteit Gent).
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.