Je bent hier:
Rekenzwakke leerlingen vaardig maken met kommagetallen
Rekenzwakke leerlingen vaardig maken met kommagetallen
Iedereen moet op één of andere manier het rekenen met decimale getallen onder de knie krijgen, we ontsnappen er immers niet aan. Voor wie straks de A-stroom in gaat, is dit evident. Maar ook voor wie zich op een beroep richt, is deze vaardigheid cruciaal. Jij als leerkracht weet echter dat rekenzwakke kinderen hier voor een hele uitdaging staan. In deze nascholing bekijken we specifiek hoe jij hen nog meer kan helpen.
Programma
We bekijken heel concreet hoe je rekenzwakke kinderen kan begeleiden in het verwerven van dit inzicht. Wat vertelt 'de komma' ons, hoe kan je vatten dat de plaats van een cijfer binnen het getal zijn waarde bepaalt?
We staan eerst stil bij het lezen, schrijven en visualiseren van kommagetallen om nadien de vier hoofdbewerkingen door te werken.
Voor ieder item dat we bespreken, gaan we na waarom rekenzwakke kinderen het hier zo moeilijk mee hebben en krijg je een demonstratie over hoe je hen kan helpen om dat item te ‘vatten’.
Daarna volgt een oefenfase waarbij we heel doelgericht een spel inzetten. Bij deze spellen mogen de deelnemers à volonté de fouten van hun leerlingen kopiëren. Dit geeft aan de lesgever de kans om daar telkens mediërend op te reageren.
Doelstellingen
De deelnemers:
- begrijpen waarom decimale getallen voor kinderen zo’n taaie materie is;
- krijgen handvaten aangereikt om hen hierin nog beter te helpen en ondersteunen;
- gaan met een schat aan speelse oefenideeën naar huis.
Doelgroep
Leerkrachten uit het 4de leerjaar en de 3de graad gewoon en buitengewoon lager onderwijs, alsook zorgleerkrachten.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Begeleiding
Hilde Heuninck heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze schreef in de voorbije jaren de praktijkboeken Rekenwereld tot 20, 100 en 1000 en het praktijkboek Metend rekenen. Ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand en recent schreef ze Kijk, de komma. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/083ACursusmateriaal en lunc inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 15 november 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.