Rekenzwakke leerlingen begeleiden bij rekentaal en het oplossen van vraagstukken - live online nascholing
Deze nascholing werd eerder aangeboden onder de titel 'Rekentaal, topje van de rekenberg in het lager onderwijs'.
Rekenen is al een complexe vaardigheid op zich maar op het ogenblik dat taal zich ermee gaat moeien, wordt het voor veel kinderen al snel een valkuil. Soms op het niveau van de terminologie zelf, soms op het niveau van de complexiteit van de procedure, soms op het niveau van een onbegrepen context. En toch is het net in deze oefeningen dat de rekensituaties uit de werkelijkheid geoefend worden. Hoe kunnen we hen helpen?
Programma
Tijdens deze nascholing verkennen we – na een inleidend en kaderend deel – drie niveaus van rekentaal.
Eerst bekijken we de zuivere wiskundetaal. Zowel de specifieke woordenschat (quotiënt, zevenvoud…) als de vergelijkingszinnen (is meer/minder dan) komen hier uitgebreid aan bod.
Vervolgens bekijken we de aanpak van de eenvoudige vraagstukken.
Tot slot gaan we in op de specifieke zoekstrategieën zoals evenredigheid, handelsrekenen, ongelijke verdeling en ander fraais.
Voor ieder van de besproken items werken we eenzelfde rode draad uit. Eerst de taal en de context begrijpen, dan de situatie visualiseren en tot slot mathematiseren. En omdat kinderen gelukkig zo divers zijn, bespreken we waar mogelijk meer dan één oplossingsweg die je aanvullend aan je rekenmethode kan inzetten om kinderen die vastlopen weer op weg te helpen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- begrijpen waar en waarom kinderen op de besproken items kunnen vastlopen;
- hebben ideeën voor een ondersteunende, deblokkerende aanpak;
- kunnen verscheidene stappenplannen en schema’s die kinderen kunnen helpen voor hen personaliseren.
Doelgroep
Leerkrachten uit het lager onderwijs 2de en 3de graad en leerkrachten uit het secundair onderwijs B-stroom. Ook zorgleerkrachten zijn welkom.
Begeleiding
Hilde Heuninck heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze schreef in de voorbije jaren de praktijkboeken van de 'Rekenwereld tot 20, 100 en 1000' en het praktijkboek 'Metend rekenen'. Ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand en recent schreef ze ‘Kijk, de komma’. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Praktisch
Cursuscode:
20/LAG/040ADeze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 19 maart 2021 |
09:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.