Rekenzwakke leerlingen begeleiden in het begrijpen en hanteren van breuken (afgelast)
Deze nascholing werd eerder aangeboden onder de titel 'Breuken zetten de rekenwereld op zijn kop'.
Hoe hoger de noemer, hoe kleiner het deel. Twee derden is evenveel als vier zesden en als we gaan optellen of aftrekken moet er eerst een heel stappenplan afgewerkt worden.
Hoe helpen we rekenzwakke kinderen om dit alles te vatten?
Programma
In deze nascholing bespreken we stapsgewijs hoe je kinderen – met het accent op de rekenzwakke onder hen – eerst en vooral inzicht in de breuken kan bijbrengen om vervolgens deze inzichten op een speelse wijze al oefenend te integreren.
De besproken werkwijze staat los van gangbare rekenmethodes en is gericht op het differentiërend werken in kleine groepjes met zwakke rekenaars. Natuurlijk zullen ook alle andere kinderen genieten van de besproken spellen!
We starten met het lezen, schrijven en visualiseren van breuken. Vervolgens bespreken we het inzicht in de gelijkwaardigheid en de vaardigheid van het vergelijken en ordenen. Daarna werken we de diverse bewerkingen door. De samenhang tussen breuken en kommagetallen enerzijds en tussen breuken en procenten anderzijds wordt in het slotdeel behandeld.
Doelstellingen
Je begrijpt na deze nascholing waarom breuken voor kinderen moeilijk zijn. Je kan onvolledige inzichten snel herkennen en je kent een werkwijze om de kinderen op dat ogenblik te helpen.
Je krijgt concrete voorbeelden om de besproken items speels in te oefenen. Je weet tot hoe ver je kan helpen en vanaf welk ogenblik het goed is om andere stappen te overwegen.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs 2de en 3de graad.
Begeleiding
Hilde Heuninck heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze schreef in de voorbije jaren de praktijkboeken van de 'Rekenwereld tot 20, 100 en 1000' en het praktijkboek 'Metend rekenen'. Ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand en recent schreef ze ‘Kijk, de komma’. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.