Rekenmoeilijkheden in het derde leerjaar herkennen, begrijpen en opvangen - live online nascholing
In het derde leerjaar automatiseren de kinderen de basisvaardigheden en passen ze deze toe in complexe procedures. Het cijferend rekenen, het omgaan met grote delingen en vermenigvuldigingen, het handig rekenen… geen sinecure, zeker niet voor rekenzwakke kinderen.
In deze nascholing bekijk je wat er kan mislopen, waar de moeilijkheden vandaan komen en vooral hoe jij de kinderen als leerkracht of vanuit een zorgcontext optimaal kan ondersteunen.
Programma
Tijdens de nascholing bekijken we het getalinzicht tot 1.000, de vier hoofdbewerkingen, het cijferend rekenen en het handig rekenen. De leerlijn van de breuken is niet opgenomen.
We bespreken kort hoe moeilijkheden kunnen ontstaan en wat de impact van vroegere hiaten zijn. Maar we gaan vooral in op de wijze waarop jij de kinderen kan helpen. Dit gaat zowel over redelijke aanpassingen van de methode, specifieke ondersteuningstechnieken voor de kinderen als over de beslissing wanneer bijkomende hulp aangewezen is. En steeds bekijken we ook speelse oefenvormen. Tijdens de demonstraties van deze spellen gaan we volop rekenfouten maken zodat de toepassing van de ondersteuningstechnieken heel concreet wordt.
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben zicht op de oorzaken van rekenmoeilijkheden binnen de rekenwereld tot 1000;
- begrijpen de (foutieve) redeneringen die kinderen soms maken;
- kennen de ondersteuningstechnieken;
- beschikken over een schat aan speelse oefenideeën.
Doelgroep
Leerkrachten van het 3de leerjaar en zorgleerkrachten.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit het SO, B-stroom.
Begeleiding
Hilde Heuninck werkt sinds 1982 als logopediste met kinderen met leerstoornissen. Rond 1990 specialiseerde ze zich verder in het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Tussen 2000 en vandaag publiceerde ze over dit onderwerp meerdere praktijkgerichte boeken waarbij het accent zowel op verwerven van inzicht als op het speels oefenen ligt.
Praktisch
Cursuscode:
20/LAG/082ADeze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 26 februari 2021 |
09:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.